Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




6 MO Management

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (28.01 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. MO – Management,

Management

  • je odvozen od slova vést, řídit

  • usměrňování činností a výrobních faktorů tak, aby byly zajištěny všechny činnosti podniku a dosaženo určitého cíle

  • je to systém teoretických a praktických řídicích znalostí a dovedností mechanismus řízení organizací a činností, které v něm vykonávají řídící pracovníci

řízení ve firmě (v podniku)

  • koncepční (dlouhodobé) na několik let

  • operativní (krátkodobé) den, týden, měsíc

složky řízení

  1. plánování

  2. organizvání

  3. motivace a vedení

  4. kontrola

plánování

  • rozhodovací proces volby cílů a prostředků k jejich dosažení

  • je nejdůležitější manažerskou funkcí, protože je východiskem pro všechny ostatní

  • plánování předchází realizaci všech dalších následných manažerských funkcí, protože zahrnuje stanovení cílů

plánuje se:

  • objem a druhy vyráběných statků a služeb

  • objem a druhy výrobních faktorů

  • náklady, výnosy, zisk

  • k tomu abychom mohli určit přesněji, jaké množství výrobních faktorů potřebujeme, budeme potřebovat další údaje např. normy

  • normy stanovují potřebu výrobních faktorů, používají sek výpočtu využití výrobních faktorů

normy

  • spotřeby materiálů (4m látky na 1 kabát)

  • kapacitní norma (stroje, zařízení – 200 láhví za 1 h)

  • výkonová norma (pracovníci – 1 kabát za 3 h)

plánování

  • strategické – 5 a více let

  • taktické – 1 – 5 let

  • operativní – do 1 roku

organizování

  • uspořádání zdrojů, především lidí

  • napomáhá a slouží k dosažení cílů v podniku

  • má určit jak budou probíhat opakované činnosti a jak bude organizace vnitřně uspořádaná

organizování činnosti

  • jaké pracovní činnosti se budou uskutečňovat, v jakém čase a jaký bude postup

  • co budeme potřebovat k uspořádání činnosti a kdo je povede

vnitřní uspořádání

  1. liniová struktura

  • jedná se o členění na organizační útvary, které mají přidělenou stálou náplň činnosti

  • v každém útvaru jsou zaměstnanci a řídící pracovníci

ve výrobních podnicích bývá často tato liniová struktura:

stupně řízení:

4. stupeň: ředitel podniku

- zodpovídá za celý podnik a řídí vedoucí závodů

3. stupeň: vedoucí závodů

- řídí vedoucí provozů

2. stupeň: vedoucí provozů

- řídí vedoucí dílny (mistr)

1. stupeň: vedoucí dílny

- mistr popřípadě směnový mistr

manažerské stupně řízení:

vrcholový management (TOP)

  • nejvýše postaveni pracovníci

  • např. ředitel, náměstek, prezident firmy, předseda představenstva

  • představují málo početnou skupinu nejlépe placených a pro firmu velmi důležitých lidí

  • na jejich znalostech a schopnostech závisí úspěch firmy

střední management

  • vedoucí jednotlivých útvarů ve firmě

  • např. vedoucí zásobování, personalistiky, mzdová oddělení

  • jejich práce je operativnější

nejnižší management

  • mistři na dílnách

  • řeší každodenní problémy týkající se firmy

  • tato skupina je nejpočetnější

Témata, do kterých materiál patří