Agregátní poptávka a nabídka
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
4. Agregátní nabídka a poptávka
agregátní poptávka, Keynesův efekt, efekt reálných peněžních zůstatků (Pigouův), přesměrování domácích výdajů
Makroekonomie zkoumá:
-rozhodující tendence ve vývoji NH
Vývoj hrubého domácího produktu
Vývoj cenové hladiny
Vývoj nezaměstnanosti
Vývoj platební bilance
AD reprezentuje celkové výdaje v ekonomice, tzn. výdaje domácností na spotřebu, výdaje firem na soukromé investice, výdaje státu …
AD = reálný produkt, který by byl poptáván při různých úrovních cenové hladiny
AS vyjadřuje, jak velký reálný produkt jsou firmy ochotny vyrobit a prodat při různých úrovních cenové hladiny
v krátkém období – mírně rostoucí
v dlouhém období – závisí na kapacitě dané ekonomiky
cenová hladina je proměnlivá
rovnovážná cenová hladina – výrobní faktory jsou plně využívány
Y0 = takový objem produkce, kdy při určité cenové hladině množství nabízených výrobků a služeb přesně odpovídá poptávanému množství
Využití výdajového modelu v HP
podmínka výchozích předpokladů
produkční mezera
stabilní cenová hladina
růst rovnovážného produktu prostřednictvím podpory agregátní poptávky AD
změna v rozdělování důchodů → změna MPC
přímá podpora veřejných prací
růst transferů
ovlivňování dovozů a vývozů
Model AS – AD je pokračováním předcházejícího výkladu o rovnovážném produktu… → rušíme předpoklad fixní cenové hladiny → cenová hladina je proměnlivá
Alternativní odvození Y0 + vysvětlení rovnovážné cenové hladiny
+opis situace,kdy výrobní faktory jsou vysoce využity
Rovnovážný produkt,je takový objem produkce,kdy při určité cenové hladině množství nabízených výrobků a služeb přesně odpovídá poptávanému množství.
Agregátní poptávka
- agregátní poptávka představuje objem celkových plánových výdajů na nákup produktu Y dané ekonomiky při určité cenové hladině P. Se změnou cenové hladiny se mění i objem poptávaného produktu ↓P = ↑Y
AD = C + I + G + NX
C … spotřební výdaje domácností … primárně určena disponibilním důchodem (↑ YD => ↑ C … tendence více utrácet – při dané cenové hladině)
je určena nejen důchodem současným, ale i minulým a odhadovaným důchodem budoucím – spotřebitelé sledují dlouhodobé trendy -> teorie permanentního důchodu a teorie životního cyklu
bohatství … stavová veličina; ovlivňuje spotřebu
-spotřeba se na hrubém produktu podílí zhruba ve 2/3
I … investiční výdaje firem … závislé na příjmech, nákladech a očekávání
příjmy – pokud firma dokáže prodat dodatečně vyrobený vstup
náklady – dlouhodobá účinnost
očekávání-velice důležitá součást rozhodnutí firem
podílí se 1/3
G … vládní nákupy výrobků a služeb …dáno přímým rozhodnutím vlády (nákup letadel, služeb učitelů, soudců, …)