Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Agregátní poptávka a nabídka

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (162.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

4. Agregátní nabídka a poptávka

  1. agregátní poptávka, Keynesův efekt, efekt reálných peněžních zůstatků (Pigouův), přesměrování domácích výdajů

Makroekonomie zkoumá:

-rozhodující tendence ve vývoji NH

  • Vývoj hrubého domácího produktu

  • Vývoj cenové hladiny

  • Vývoj nezaměstnanosti

  • Vývoj platební bilance

AD reprezentuje celkové výdaje v ekonomice, tzn. výdaje domácností na spotřebu, výdaje firem na soukromé investice, výdaje státu …

AD = reálný produkt, který by byl poptáván při různých úrovních cenové hladiny

AS vyjadřuje, jak velký reálný produkt jsou firmy ochotny vyrobit a prodat při různých úrovních cenové hladiny

  • v krátkém období – mírně rostoucí

  • v dlouhém období – závisí na kapacitě dané ekonomiky

  • cenová hladina je proměnlivá

  • rovnovážná cenová hladina – výrobní faktory jsou plně využívány

Y0 = takový objem produkce, kdy při určité cenové hladině množství nabízených výrobků a služeb přesně odpovídá poptávanému množství

Využití výdajového modelu v HP

  • podmínka výchozích předpokladů

  • produkční mezera

  • stabilní cenová hladina

  • růst rovnovážného produktu prostřednictvím podpory agregátní poptávky AD

  • změna v rozdělování důchodů → změna MPC

  • přímá podpora veřejných prací

  • růst transferů

  • ovlivňování dovozů a vývozů

Model AS – AD je pokračováním předcházejícího výkladu o rovnovážném produktu… → rušíme předpoklad fixní cenové hladiny → cenová hladina je proměnlivá

Alternativní odvození Y0 + vysvětlení rovnovážné cenové hladiny

+opis situace,kdy výrobní faktory jsou vysoce využity

Rovnovážný produkt,je takový objem produkce,kdy při určité cenové hladině množství nabízených výrobků a služeb přesně odpovídá poptávanému množství.

Agregátní poptávka

- agregátní poptávka představuje objem celkových plánových výdajů na nákup produktu Y dané ekonomiky při určité cenové hladině P. Se změnou cenové hladiny se mění i objem poptávaného produktu ↓P = ↑Y

AD = C + I + G + NX

C … spotřební výdaje domácností … primárně určena disponibilním důchodem (↑ YD => ↑ C … tendence více utrácet – při dané cenové hladině)

  • je určena nejen důchodem současným, ale i minulým a odhadovaným důchodem budoucím – spotřebitelé sledují dlouhodobé trendy -> teorie permanentního důchodu a teorie životního cyklu

bohatství … stavová veličina; ovlivňuje spotřebu

-spotřeba se na hrubém produktu podílí zhruba ve 2/3

I … investiční výdaje firem … závislé na příjmech, nákladech a očekávání

  • příjmy – pokud firma dokáže prodat dodatečně vyrobený vstup

  • náklady – dlouhodobá účinnost

  • očekávání-velice důležitá součást rozhodnutí firem

  • podílí se 1/3

G … vládní nákupy výrobků a služeb …dáno přímým rozhodnutím vlády (nákup letadel, služeb učitelů, soudců, …)

Témata, do kterých materiál patří