Hospodářská politika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
22.
Hospodářská politika
Nástroje hospodářské politiky:
- nástroj HP = ekonomická veličina nebo ekonomicky relativní veličina,
kterou mohou hospodářští politikové určit nebo měnit a
působit tak na cílové proměnné
- ekonomická veličina = např. cena, daňová sazba
- ekonomicky relativní veličina = např. bankovní zákon, kartelový zákon
apod.
HP disponuje s mnoha nástroji různého druhu. Kolika a jaké nástroje budou použity v konkrétní situaci bude záviset na řadě činitelů, především na vytýčených cílech, na rozsahu odchylky od předpokládaného stavu, na předpokládané reakci a postojích ekonomických subjektů apod. Při třídění nástrojů HP lze uplatnit několik hledisek:
a) podle úrovně působení na
- makroekonomické a
- mikroekonomické
b) podle charakteru vlivu na
- přímé a
- nepřímé
c) podle oblasti působení např. na
- měnové nástroje
- fiskální nástroje
d) podle způsobu ovlivňování
- globální
- selektivní
Základním kritériem pro členění je, jak daný prostředek působí na vývoj vztahů mezi účastníky trhu na ekonomiku. Podle tohoto rozlišujeme nástroje systémové (kvalitativní) a nástroje běžné hospodářské politiky (kvantitativní).
1) Nástroje systémové – jimi rozumíme pravidla chování pro nositele
rozhodování (ekonom. subjekty), které mění
systémové prvky, způsob koordinace ekonomických
aktivit, motivaci jednání ekonom. subjektů. Patří
sem např.: regulace cen versus cenová liberalizace,
řízení zahraničního obchodu versus liberalizace
zahraničněobchodních vztahů atd. Tyto nástroje
mohou mít i kvantitativní účinky (změna ekonom.
¨ veličin může být hlavním nebo vedlejším účinkem
jejich nasazení).
Mohou mít formu: - doručení nebo
- „donucování“ právních norem (souhrn hospodářsky
relativních právních norem označujeme jako právní rámec
ekonomiky)
Jde o nástroje, které mají zpravidla časově neomezenou platnost, příkladem mohou být zákony upravující práva vlastnictví, zákon o konkurenci, zákon o emisi peněz. To vylučuje možnost, že tyto zákony nebudou v průběhu času doplňovány a modifikovány. Existují však zákony, které nemají trvalou, ale časově omezenou platnost (účelové zákon). Pokud nesplní tyto zákony svůj účel ve stanovené lhůtě, je jejich platnost prodloužena.
2) Nástroje běžné – nemění organizaci ekonom. systému (způsob koordinace ekonom. aktivit) a nemají tedy za následek zásadní změnu v chování ekonom. subjektů (mění pouze kvantitativně data, která jsou základem pro rozhodování ekonom. subjektů, např. změna úrokové sazby, změna daňového zatížení aj.)
Nositelé hospodářské politiky:
Jako nositele HP označujeme ty subjekty, jež se podílí na procesu formulování HP, na jejím provádění a kontrole. HP je záležitostí profesionálních a specializovaných institucí. Institucionálně je aparát státu zabývající se ekonomikou podstatně menší a jednodušší, než je tomu v centrálně plánované ekonomice. V dosavadním hist. vývoji se v tržních ekonomikách zformoval určitý soubor institucí, které plní úkoly HP a jsou tvůrci (nositelé) HP státu. Jejich základním znakem jsou legitimita a moc přijímat rozhodnutí a jednat jako subjekty HP ve vymezené sféře. S tím pak souvisí problém vymezení kompetencí mezi jednotlivými nositeli HP, zejména: