Konkurence
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
7. + 8. + 9.
Konkurence
= proces střetávání různých většinou protichůdných zájmů tržních subjektů;
je podmínkou pro správné fungování trhu; má-li existovat konkurenční
prostředí musí se trhu zúčastnit alespoň dva tržní subjekty
1) konkurence napříč trhem = konkurence mezi nabídkou a poptávkou
2) konkurence na straně poptávky = konkurují si poptávající(nedostatek
zboží = roste konkurence)
3) konkurence na straně nabídky = konkurence mezi vyrábějícími
a) cenová = konkurují si cenou
b) necenová = lepší kvalita výrobků;
širší podmínky prodeje;
reklama; dobré jméno
firmy(GOOD WILL)
Dělení konkurence podle charakteru tržního prostředí:
1) konkurence dokonalá = teoretický příklad(všichni mají stejné podmínky);
co se týče výrobců, každý dodává pouze část
celkové nabídky; volný vstup do odvětví; výrobky
jsou všechny stejné
- jednotlivec na trhu nemůže ovlivnit tržní cenu
→ PRICE TAKER (cenový příjemce)
→ platí pro jednu firmu
→ platí pro celé odvětví
Př.Firma vyrábí v podmínkách dokonalé konkurence. Má denní příjem TR= 10000
Kč. Na této úrovni firma maximalizuje zisk.
AC=20 Kč
MC=40 Kč
AVC=15 Kč
Q=?
TP=? (celkový zisk)
a) TR=P*Q
10000=40*Q
Q= 250
b) zisk=TC-TR
(P-AC)*Q
(40-20)*250=5000
- platí pro dokonalou i nedokonalou k.
zlaté pravidlo maximalizace zisku
- dokonalá konkurence vykazuje : a) výrobní efektičnost (=minimalizace
nákladů pro vyšší
zisk)
b) alokační (=všichni spotřebitelé na trhu
jsou spokojeni)
Předpoklady modelu dokonalé konkurence:
1. - na každém trhu existuje velký počet kupujících a prodávajících,
z nichž žádný není natolik silný, aby mohl ovlivňovat cenu nebo
output odvětví
2. - všechny statky jsou homogení
3. - na všechny trhy je volný vstup a výstup
4. - všichni výrobci a spotřebitelé mají dokonalé informace o cenách
a množstvích směnňovaných na trhu
5. - firmy usilují o maximalizaci zisku, spotřebitelé o maximalizaci
uspokojení svých potřeb
pozn: Někteří autoři zdůrazňují volný přístup firem k informacím o
technologii
Může dojít k situaci kdy firma v dokonalé konkurenci přejímá cenu (price taker). Její rozhodování se v takovém případě omezuje na rozhodování o objemu outputu a o množství inputů, které hodlá koupit.
2) konkurence nedokonalá = v centru pozornosti od třicátých let
a) MONOPOLNÍ (monopolistická)
b) OLIGOPOL
c) MONOPOL
ada) – v odvětví hodně malých výrobců; jeden výrobce neovlivňuje celkovou
tržní situaci; výrobky jsou podobné; výrobce si určuje cenu;
nejjemnější forma nedokonalé konkurence; je nejvíce výrobně a
alokačně efektivní; blíží se monopolu tím, že si určují cenu a
dokonalé konkurenci tím, že je jich hodně a mají podobné výrobky
(jsou SUBSTITUTY)
adb) – na trhu působí několik málo velkých firem, které jsou na sobě
závislé; značné bariéry vstupu