Management
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
MANAGEMENT
Management
je ucelený soubor ověřených přístupů, názorů, zkušeností, doporučení a metod, které vedou pracovníci (manažeři) užívají k zvládnutí specifických činností (manažerských funkcí), jen jsou nezbytné k dosažení soustavy podnikatelských cílů organizace
je nauka o řízení firmy
Manažer
je především profese a její nositel je zodpovědný za dosahování cílů svěřených mu organizačních jednotek (útvarů, kolektivů) včetně tvůrčí účasti na jejich tvorbě
využívá při tom kolektiv spolupracovníků
manažer může, ale nemusí být zároveň podnikatelem a majitelem firmy
Manažer x podnikatel
v určitých případech jde samozřejmě o jednu osobu – tj. tehdy, kdy podnikatel, který firmu vlastní ji i řídí
v dalších případech jsou tyto osoby odlišeny – tj. majitel firmy si řídícího pracovníka – manažera – tzv. najme – v tomto případě manažer nese svou kůži na trh jen jako zaměstnanec a dopad špatné řídící práce dopadá zejména na majitele firmy
Role manažera
pohled statický, charakterizující samotnou osobu manažera a její postavení v hierarchii organizace
Podle úrovně řízení
-hledisko úrovně řízení zdůrazňuje postavení manažera v organizaci a dělí manažery do 3 základních skupin:
vrcholný management (top management)
-
sem zařadíme nejvýše postavené řídící pracovníky, př. ředitele, náměstky ředitele,…
-
představuje jen velice úzkou skupinu a pro firmu jsou důležití
-
typické pro tyto manažery je koncepční a strategické řízené
střední management
-
sem patří vedoucí útvarů firmy jako př. vedoucí nákupu, vedoucí kontroly jakosti,…
-
je výrazně početnější, než tomu bylo u vrcholného m.
nejnižší management
-
výkonní řídící pracovníci, kteří již přímo zajišťují konkrétní produktivní činnost firmy
-
kteří jsou nadřazeni pouze výkonným pracovníkům př. mistr dílny, vedoucí jídelny,…
-
musí mít schopnost zvládnout řešení každodenních operativních problémů
Podle stylu řízení
-
Rozlišujeme řídící pracovníky na autokraty, demokraty a liberály
autokratický styl
-
je charakteristický pro vedoucího, který sám rozhoduje a přikazuje svým podřízeným bez ohledu na jejich návrhy a náměty
-
detailně a systematicky kontroluje, zda byli splněny příkazy
-
tento styl je úspěšný v armádě
demokratický styl
-
řídící pracovník, který je označován za demokrata bere v úvahu názory svých podřízených, o problémech je ochoten diskutovat – rozhodnutí však musí nakonec udělat sám a rovněž kontroluje jeho splnění
-
tento styl je výhodný, pokud podřízení mají zájem o svou práci, přemýšlí o ní a snaží se ji zlepšit
-
př. při projektování , u marketingových činností, služby v cestovním ruchu,…
liberální styl
-
řídící pracovník, vyznávající tento styl řízení nepoužívá přímých příkazů – spíše vytváří motivační prostředí, podmínky pro práci a organizuje týmovou spolupráci
-
př. vědecká pracoviště, vysoké školy, alternativní umělecké prostory,…