Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Management

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (260 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

8. MANAGEMENT

  • vymezení pojmu management a druhy řízení

  • vlastnosti a dovednosti manažera, hierarchie manažerů

  • složky managementu – plánování – organizování, vnitřní organizační struktury – motivace a vedení lidí, styly řízení – kontrola

– rozhodování a komunikace

  • Vymezení pojmu management a druhy řízení

Management (= řízení) - je to činnost řídících pracovníků za účelem zajištění všech činností podniku a dosažení určitých cílů. Řízení zahrnuje plánování, organizování, vedení lidí a kontrolu, všechny tyto činnosti jsou propojeny rozhodováním a komunikací.

Management - skupina řídících pracovníků, manažerů

Druhy řízení z hlediska času:

  1. řízení koncepční - dlouhodobé - na několik let, zabývá se tím, jaké statky a služby bude podnik produkovat, v jakém rozsahu, kde bude působit

  2. řízení operativní - krátkodobé – každodenní, na týden, měsíc, čtvrtletí, je konkrétní, stanovuje objem výroby, přijetí pracovníka, změnu cen …

  • Vlastnosti a dovednosti manažera, hierarchie manažerů

Dobrý řídící pracovník - manažer musí mít:

  • vrozené vlastnosti: inteligence, temperament, potřeba řídit činnost jiných, umění vcítit se, porozumět, klást otázky, přesvědčovat

  • znalosti získané studiem a praxí: znalosti ekonomických teorií, metod řízení, znalosti psychologie a sociologie, vyjadřovací schopnosti

Manažerské dovednosti:

  • koncepčníschopnost koordinovat a integrovat všechny zájmy organizace, rozlišovat podstatné od nepodstatného, předvídat změny, analyzovat jejich důsledky

  • komunikačníschopnosti chápat a motivovat lidi, komunikovat s nimi, přesvědčit je

  • technickévykonávat a rozumět práci po technické stránce, zvládnout obecné dovednosti: práce na PC, řízení auta, moderní komunikace

Hierarchie manažerů

  1. vrcholový management (top management)- nejvýše postavení řídící pracovníci – např. ředitel, náměstci, prezidenti a viceprezidenti

společností

  • je to nepočetná skupina nejlépe placených lidí

  • má odpovědnost za úspěch (prosperitu) podniku

  • převládá práce koncepční a strategická

  1. střední management

    • vedoucí jednotlivých podnikových útvarů, jsou podřízeni top managementu a nadřízeni nejnižšímu managementu

    • je to početnější skupina než ta předešlá

    • v práci převládá poskytování a získávání informací

    • převažuje operativní řízení

  2. management "první linie", nejnižší management

    • je nadřízen výkonným pracovníkům, jsou to mistři, vedoucí dílen,

    • je to nejpočetnější skupina,

    • v práci převládá operativní řízení, požaduje se znalost detailů a zvládání každodenních problémů

Toto členění se vyskytuje u větších firem, u menších chybí střední management.

Obr. Hierarchie managementu

  • Složky managementu

Manažerské funkce jsou typické činnosti, které vedoucí pracovníci provádějí v procesu své řídící práce:

Témata, do kterých materiál patří