Management
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
8. MANAGEMENT
vymezení pojmu management a druhy řízení
vlastnosti a dovednosti manažera, hierarchie manažerů
složky managementu – plánování – organizování, vnitřní organizační struktury – motivace a vedení lidí, styly řízení – kontrola
– rozhodování a komunikace
Vymezení pojmu management a druhy řízení
Management (= řízení) - je to činnost řídících pracovníků za účelem zajištění všech činností podniku a dosažení určitých cílů. Řízení zahrnuje plánování, organizování, vedení lidí a kontrolu, všechny tyto činnosti jsou propojeny rozhodováním a komunikací.
Management - skupina řídících pracovníků, manažerů
Druhy řízení z hlediska času:
řízení koncepční - dlouhodobé - na několik let, zabývá se tím, jaké statky a služby bude podnik produkovat, v jakém rozsahu, kde bude působit
řízení operativní - krátkodobé – každodenní, na týden, měsíc, čtvrtletí, je konkrétní, stanovuje objem výroby, přijetí pracovníka, změnu cen …
Vlastnosti a dovednosti manažera, hierarchie manažerů
Dobrý řídící pracovník - manažer musí mít:
vrozené vlastnosti: inteligence, temperament, potřeba řídit činnost jiných, umění vcítit se, porozumět, klást otázky, přesvědčovat
znalosti získané studiem a praxí: znalosti ekonomických teorií, metod řízení, znalosti psychologie a sociologie, vyjadřovací schopnosti
Manažerské dovednosti:
koncepčníschopnost koordinovat a integrovat všechny zájmy organizace, rozlišovat podstatné od nepodstatného, předvídat změny, analyzovat jejich důsledky
komunikačníschopnosti chápat a motivovat lidi, komunikovat s nimi, přesvědčit je
technickévykonávat a rozumět práci po technické stránce, zvládnout obecné dovednosti: práce na PC, řízení auta, moderní komunikace
Hierarchie manažerů
vrcholový management (top management)- nejvýše postavení řídící pracovníci – např. ředitel, náměstci, prezidenti a viceprezidenti
společností
je to nepočetná skupina nejlépe placených lidí
má odpovědnost za úspěch (prosperitu) podniku
převládá práce koncepční a strategická
střední management
vedoucí jednotlivých podnikových útvarů, jsou podřízeni top managementu a nadřízeni nejnižšímu managementu
je to početnější skupina než ta předešlá
v práci převládá poskytování a získávání informací
převažuje operativní řízení
management "první linie", nejnižší management
je nadřízen výkonným pracovníkům, jsou to mistři, vedoucí dílen,
je to nejpočetnější skupina,
v práci převládá operativní řízení, požaduje se znalost detailů a zvládání každodenních problémů
Toto členění se vyskytuje u větších firem, u menších chybí střední management.
Obr. Hierarchie managementu
Složky managementu
Manažerské funkce jsou typické činnosti, které vedoucí pracovníci provádějí v procesu své řídící práce: