MANAGEMENT pro maturanty
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
MANAGEMENT
Definice managementu
= proces systematického provádění všech manažerských funkcí a efektivního užití všech zdrojů podniku ke stanovení a dosažení podnikových cílů
Manažerské funkce:
Plánování
Organizování¨
Řízení lidských zdrojů
Vedení
Kontrola
Pojem management přestavuje:
Skupinu řídících pracovníků podniku
Určitý způsob vedení lidí (činnost, kterou vedoucí pracovník vykonává prostřednictvím skupiny lidí)
Odbornou discipilínu a obor studia (soubor přístupů pro zvládnutí manažerských funkcí)
Pojmu MANAGEMENT odpovídá český termín ŘÍZENÍ (v angličtině manage – vést, řídit)
= ucelený soubor ověřených přístupů, názorů, zkušeností, doporučení a metod, které vedoucí pracovníci užívají k zvládnutí specifických činností, jež jsou nezbytné k dosažení soustavy podnikatelských cílů organizace
MANAŽER = profese a její nositel je zodpovědný za dosahování cílů svěřených mu organizačních jednotek
Postavení manažera v organizaci
Top manažeři – nejvyšší management, vytváří koncepci firmy, koordinuje všechny činnosti, důraz na manažerské schopnosti a znalosti
Střední management – vedoucí různých podnikových útvarů, základ jejich práce je v komunikaci
Manažeři první linie – jsou v přímém kontaktu s řadovými zaměstnanci, důraz na odborné znalosti
VÝVOJ MANAGEMENTU
PLÁNOVÁNÍ
= proces stanovení cílů a následně zpracovaných kroků, jak těchto cílů dosáhnout
Podstatou plánování je stanovování budoucího stavu organizace a cest k jeho dosažení.
Členění plánů
Z časového hlediska:
Dlouhodobé – déle než 5 let
Střednědobé – 1 – 5 let
Krátkodobé – na rok a rozpracované na kratší období
Z hlediska úrovně rozhodovacího procesu:
Strategické plány
ve kterých jsou konkretizovány strategické záměry organizace. Strategické plány vypracovává top management.
Taktické plány
které směřují k uskutečňování plánů strategických. Taktické plány se obvykle sestavují ve věcné struktuře odpovídající funkční nebo útvarové podobě organizace. Jsou schvalovány top managementem. Jejich příprava je náplní činnosti středního managementu.
Operativní plány
jsou sestavovány na čtvrtletí, měsíc či kratší období. Jsou v nich respektovány záměry taktických plánů. Při jejich sestavování se vychází z konkrétních podmínek, známých informací o zdrojích, adresně je určena odpovědnost pracovníků realizujících plány. Vypracování operativních plánů je záležitostí středního managementu. V případě denních či směnových plánů pak managementu první linie.
Požadavky na plán
Plán musí být:
Reálný
vychází z reálných možností organizace, z reálné dostupnosti všech komponentů výroby, z reálných možností odbytu organizace.
Úplný
činnosti jsou podle něj z hlediska splnění úkolu dostatečně definované.