Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




MANAGEMENT pro maturanty

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (210.45 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

MANAGEMENT

Definice managementu

= proces systematického provádění všech manažerských funkcí a efektivního užití všech zdrojů podniku ke stanovení a dosažení podnikových cílů

Manažerské funkce:

  1. Plánování

  2. Organizování¨

  3. Řízení lidských zdrojů

  4. Vedení

  5. Kontrola

Pojem management přestavuje:

  1. Skupinu řídících pracovníků podniku

  2. Určitý způsob vedení lidí (činnost, kterou vedoucí pracovník vykonává prostřednictvím skupiny lidí)

  3. Odbornou discipilínu a obor studia (soubor přístupů pro zvládnutí manažerských funkcí)

Pojmu MANAGEMENT odpovídá český termín ŘÍZENÍ (v angličtině manage – vést, řídit)

= ucelený soubor ověřených přístupů, názorů, zkušeností, doporučení a metod, které vedoucí pracovníci užívají k zvládnutí specifických činností, jež jsou nezbytné k dosažení soustavy podnikatelských cílů organizace

MANAŽER = profese a její nositel je zodpovědný za dosahování cílů svěřených mu organizačních jednotek

Postavení manažera v organizaci

  • Top manažeři – nejvyšší management, vytváří koncepci firmy, koordinuje všechny činnosti, důraz na manažerské schopnosti a znalosti

  • Střední management – vedoucí různých podnikových útvarů, základ jejich práce je v komunikaci

  • Manažeři první linie – jsou v přímém kontaktu s řadovými zaměstnanci, důraz na odborné znalosti

VÝVOJ MANAGEMENTU

  1. PLÁNOVÁNÍ

= proces stanovení cílů a následně zpracovaných kroků, jak těchto cílů dosáhnout

Podstatou plánování je stanovování budoucího stavu organizace a cest k jeho dosažení.

Členění plánů

Z časového hlediska:

  1. Dlouhodobé – déle než 5 let

  2. Střednědobé – 1 – 5 let

  3. Krátkodobé – na rok a rozpracované na kratší období

Z hlediska úrovně rozhodovacího procesu:

  1. Strategické plány

ve kterých jsou konkretizovány strategické záměry organizace. Strategické plány vypracovává top management.

  1. Taktické plány

které směřují k uskutečňování plánů strategických. Taktické plány se obvykle sestavují ve věcné struktuře odpovídající funkční nebo útvarové podobě organizace. Jsou schvalovány top managementem. Jejich příprava je náplní činnosti středního managementu.

  1. Operativní plány

jsou sestavovány na čtvrtletí, měsíc či kratší období. Jsou v nich respektovány záměry taktických plánů. Při jejich sestavování se vychází z konkrétních podmínek, známých informací o zdrojích, adresně je určena odpovědnost pracovníků realizujících plány. Vypracování operativních plánů je záležitostí středního managementu. V případě denních či směnových plánů pak managementu první linie.

Požadavky na plán

Plán musí být:

  • Reálný

vychází z reálných možností organizace, z reálné dostupnosti všech komponentů výroby, z reálných možností odbytu organizace.

  • Úplný

činnosti jsou podle něj z hlediska splnění úkolu dostatečně definované.

Témata, do kterých materiál patří