MARKETING
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
MARKETING
Definice marketingu
= SOUBOR AKTIVIT, JEJICHŽ CÍLEM JE PŘEDVÍDAT, ZJIŠŤOVAT, STIMULOVAT A USPOKOJIT POTŘEBY A POŽADAVKY ZÁKAZNÍKA
Americká marketingová asociace v roce 2007 formulovala následující definici marketingu: "Marketing je činnost, soubor institucí a procesů pro vytváření, komunikování, dodávání a výměnu nabídek, které mají hodnotu pro zákazníky, klienty, partnery a společnost jako celek."
Philip Kotler chápe marketing jako: "Společenský a manažerský proces, jehož prostřednictvím uspokojují jednotlivci a skupiny své potřeby a přání v procesu výroby a směny produktů a hodnot."
Z českých autorů definuje marketing Jaroslav Světlík takto: "Marketing je proces řízení, jehož výsledkem je poznání, předvídání, ovlivňování a v konečné fázi uspokojení potřeb a přání zákazníka efektivním a výhodným způsobem zajišťujícím splnění cílů organizace.
Základní pojmy:
Potřeba = pociťovaný stav nedostatku
Vrozené x naučené
Materiální x nemateriální
Ekonomické x neekonomické
Konečné x výrobní
Požadavek = specifické vyjádření subjektivního stavu
(potřeba najíst se může vyústit v konkrétní požadavek koupit si cheesburgera u McDonald´s)
Poptávka = množství požadovaných konkrétních produktů, její velikost je dána kupní silou
Základní úkoly marketingu
Uspokojení potřeb zákazníka
Dosažení výhody nad ostatními konkurenty
Efektivní marketing vychází z analýzy zákazníka a analýzy konkurence.
Strategie firmy se opírá o 4 základní nástroje marketingu = MARKETINGOVÝ MIX:
CÍLE ORGANIZACE
návratnost investic, tržby, zisk, podíl na trhu, společenské poslání
CÍLE MARKETINGU
uspokojení potřeb zákazníka, konkurenční výhoda
STRATEGIE MARKETINGU
diferenciace produktu, minimalizace nákladů, tržní orientace
NÁSTROJE MARKETINGU = 4 P = MARKETINGOVÝ MIX
Product (Produkt)
kvalita
funkce
trvanlivost
záruka
servis
Place (Distribuce)
katalogový prodej
VO, MO síť
skladování
doprava
úvěr
Price (Cena)
vysoká (rychlá úhrada N)
nízká (proti konkurenci, vysoký obrat)
Promotion (Komunikace)
povědomí o značce
úloha reklamy
vyzkoušení výrobku
Marketingové koncepce
= přístup k tomu, jak co nejefektivněji dosáhnout stanovených cílů..tzn. na co se marketingové aktivity firmy zaměřují
Výrobní koncepce
jedna z nejstarších,
vychází z toho, že zákazník preferuje levné a snadno dostupné výrobky,
výrobce se zaměřuje na zvýšení objemu výroby a náklady nižší než konkurence (ne na zákazníka)
Výrobková koncepce
Vychází z toho, že zákazník preferuje nejvyšší kvalitu a je ochoten zaplatit nejvyšší cenu
Výrobce se zaměřuje na produkci kvalitních výrobků – to vede k marketingové krátkozrakosti = výrobce se snaží natolik zdokonalit výrobek, až přehlídne skutečnou potřebu zákazníka (vylepšuje pastičku na myši, až mu uknikne, že zákazník se chce pouze myši zbavit a nechce platit za drahnou barevnou voňavou hrající pastičku)