Marketingový mix
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
MARKETINGOVÝ MIX
Základní prvky marketingu = 4 P
Výrobek (product)
Cesty prodeje (place)
Cena (price)
Stimulování prodeje (promotion)
Výrobek = product
hmotný statek nebo služba, která má uspokojovat potřeby zákazníka
Produktem není jen materiální podstata, ale i všechny okolnosti, které jsou s produktem spojeny
Výrobce nenabízí výrobek jako souhrn užitečných vlastností, ale jako vyřešení určitého problému spotřebitele = totální výrobek
3 vrstvy výrobku
JÁDRO – základní užitný efekt (dobu, po kterou se výrobek prodává na trhu)
FYZICKÁ PODOBA VÝROBKU – značka, kvalita, obal, styl, design
ROZŠÍŘENÉ POJETÍ VÝROBKU – záruka, úvěr, instalace, dodávka
Jádro výrobku
tj. užitná hodnota výrobku – hodinky měří čas, na židli se sedí, koncert umožní kulturní zážitek
Životní cyklus výrobku - FÁZE
Zavádění – uvádění na trh, cílem je získat zákazníky
Růst – prodej a zisk roste, zvyšování poptávky, cílem je zvyšovat prodej
Zralost – velikost prodeje je nejvyšší, poptávka se podporuje např. – akcemi, snižováním cen,
cílem je udržet maximální objem zisku
Útlum – pokles
- řešením je : rychle vyprodat stávající zásoby
: zastavit produkci
: nalézt novou oblast užití
každá fáze je charakterizována různou výší výdajů, cenou, prodejem, ziskem, distribucí reklamou atd.
Fyzická podoba výrobku
tj. způsob, jakým danou potřebu produkt uspokojuje – např. židle může být plastová, dřevěná, polstrovaná...
obvykle zahrnuje:
užitné parametry a kvalitu – spotřeba energie, rychlost ...
obal – podle obalu zákazník často soudí o kvalitě a parametrech produktu, podává nutné informace např. složení produktu, jak s ním zacházet
design – může být rozhodujícím faktorem
Účinnost obalu:
Musí upoutat pozornost – tvar, motiv, kombinace barev, materiál, …
Musí vyvolat přání koupit výrobek – obrázek, stručný popis výhod, …
Musí být zapamatovatelný – značka - vztah k výrobku, výrazná, grafická, estetická, …
Design
Výsledek technických a marketingových činností, které zajišťují soulad funkční a vzhledové charakteristiky výrobku
Styl
Souhrn estetických vyjádření vlastností výrobku, kombinace linií, tvarů, forem, barev
Cíl = aby se výrobek zákazníkovi líbil tak, že se rozhodne jej koupit
Styl je přijat – pokud přerůstá v módu
Móda – všeobecně přijatý styl
Kvalita
Ve smyslu přání odběratele – požaduje od výrobku konkrétní stupeň užitečných vlastností
Ve smyslu právním – výrobek je v souladu s právními předpisy (s techn. normami)
Rozšířené pojetí výrobku
zahrnuje také služby spojené s produktem
nebo vylepšení produktu, dodávání doplňků, přídavných zařízení, smluvní záruku apod.
Dodávka a prodejní služby
Obchodně technické služby a servis, slouží zákazníkovi
Při výběru a uskutečňování dodávky (prospekty, ceníky, katalogy, poradna, …)
Při užívání výrobku (inspekční služby, servis, provádění oprav, …)