Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Marketingový mix

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (130 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

MARKETINGOVÝ MIX

Základní prvky marketingu = 4 P

  1. Výrobek (product)

  2. Cesty prodeje (place)

  3. Cena (price)

  4. Stimulování prodeje (promotion)

Výrobek = product

  • hmotný statek nebo služba, která má uspokojovat potřeby zákazníka

  • Produktem není jen materiální podstata, ale i všechny okolnosti, které jsou s produktem spojeny

  • Výrobce nenabízí výrobek jako souhrn užitečných vlastností, ale jako vyřešení určitého problému spotřebitele = totální výrobek

3 vrstvy výrobku

  1. JÁDRO – základní užitný efekt (dobu, po kterou se výrobek prodává na trhu)

  2. FYZICKÁ PODOBA VÝROBKU – značka, kvalita, obal, styl, design

  3. ROZŠÍŘENÉ POJETÍ VÝROBKU – záruka, úvěr, instalace, dodávka

  1. Jádro výrobku

    • tj. užitná hodnota výrobku – hodinky měří čas, na židli se sedí, koncert umožní kulturní zážitek

Životní cyklus výrobku - FÁZE

  • Zavádění – uvádění na trh, cílem je získat zákazníky

  • Růst – prodej a zisk roste, zvyšování poptávky, cílem je zvyšovat prodej

  • Zralost – velikost prodeje je nejvyšší, poptávka se podporuje např. – akcemi, snižováním cen,

cílem je udržet maximální objem zisku

  • Útlum – pokles

- řešením je : rychle vyprodat stávající zásoby

: zastavit produkci

: nalézt novou oblast užití

  • každá fáze je charakterizována různou výší výdajů, cenou, prodejem, ziskem, distribucí reklamou atd.

  1. Fyzická podoba výrobku

    • tj. způsob, jakým danou potřebu produkt uspokojuje – např. židle může být plastová, dřevěná, polstrovaná...

    • obvykle zahrnuje:

      • užitné parametry a kvalitu – spotřeba energie, rychlost ...

      • obal – podle obalu zákazník často soudí o kvalitě a parametrech produktu, podává nutné informace např. složení produktu, jak s ním zacházet

      • design – může být rozhodujícím faktorem

Účinnost obalu:

  • Musí upoutat pozornost – tvar, motiv, kombinace barev, materiál, …

  • Musí vyvolat přání koupit výrobek – obrázek, stručný popis výhod, …

  • Musí být zapamatovatelný – značka - vztah k výrobku, výrazná, grafická, estetická, …

Design

  • Výsledek technických a marketingových činností, které zajišťují soulad funkční a vzhledové charakteristiky výrobku

Styl

  • Souhrn estetických vyjádření vlastností výrobku, kombinace linií, tvarů, forem, barev

  • Cíl = aby se výrobek zákazníkovi líbil tak, že se rozhodne jej koupit

  • Styl je přijat – pokud přerůstá v módu

  • Móda – všeobecně přijatý styl

Kvalita

  • Ve smyslu přání odběratele – požaduje od výrobku konkrétní stupeň užitečných vlastností

  • Ve smyslu právním – výrobek je v souladu s právními předpisy (s techn. normami)

  1. Rozšířené pojetí výrobku

    • zahrnuje také služby spojené s produktem

    • nebo vylepšení produktu, dodávání doplňků, přídavných zařízení, smluvní záruku apod.

  1. Dodávka a prodejní služby

    • Obchodně technické služby a servis, slouží zákazníkovi

    1. Při výběru a uskutečňování dodávky (prospekty, ceníky, katalogy, poradna, …)

    2. Při užívání výrobku (inspekční služby, servis, provádění oprav, …)

Témata, do kterých materiál patří