NABÍDKA,POPTÁVKA
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
NABÍDKA
je množství zboží (Q) nabízeného na trhu prodávajícími při určité ceně (P)
cena = hodnota zboží vyjádřená v penězích
Členění
a) individuální – nabídka jednoho prodávajícího (nabídka rohlíků jednoho pekaře)
b) dílčí – nabídka všech výrobců 1 určitého druhu zboží (nabídka rohlíků všech pekařů v ČR)
c) agregátní/celková – nabídka všech prodávajících na území daného státu (souhrn dílčích)
Zákon rostoucí nabídky
zvýší-li se cena nabízeného zboží, zvýší se množství zboží, které jsou prodávající ochotni prodat
Křivka nabídky
vyjadřuje závislost nabízeného množství zboží na jeho ceně, za předpokladu, že ostatní vlivy se nemění, změní-li se ostatní vlivy změní se nabídková křivka.
Vlivy působící na nabídku
1. cena nabízeného zboží
2. ceny vstupů (zdražování surovin, energie, růst mezd)
3. změny na trhu (zákony, daně, omezení)
4. změny kapitálové výnosnosti (přesun kapitálu do výnosnějších odvětví)
5. ceny alternativních výrobků (prodáváme co je pro nás výhodnější)
POPTÁVKA
je množství jednotlivých druhů zboží, které jsou kupující ochotni na trhu koupit za určitou cenu.
Členění
a) individuální – poptávka jednoho kupujícího
b) dílčí – poptávka po 1 druhu zboží
c) agregátní/celková – poptávka všech kupujících na území daného státu (souhrn dílčích)
d) koupěschopná – množství peněžních prostředků, které jsou spotřebitelé ochotní vydat za zboží a služby
Zákon klesající poptávky
zvýší-li se cena poptávaného zboží, množství, které jsou poptávající ochotni koupit klesne
Křivka poptávky
vyjadřuje závislost poptávaného množství zboží na jeho ceně, za předpokladu, že se ostatní vlivy nemění, změní-li se některý změní se i křivka
Vlivy působící na poptávku
1. cena poptávaného zboží
2. změny důchodu (příjmu domácnosti)
3. demografické vlivy (počet a složení obyvatel, věk a preference)
4. další vlivy (reklama, informovanost, počasí, očekávání změn v cenách, necenová konkurence…….)
5. změny cen jiného zboží
komplementy
jsou výrobky, které se vzájemně doplňují, nemohou bez sebe fungovat (lyže a vázání, auto a benzín, apod.)
vzroste-li cena výrobku, klesne poptávka i po jeho komplementu
substituty
jsou výrobky, které se vzájemně nahrazují (houska a rohlík, káva a čaj x káva a cola)
vzroste-li cena substitutu, vzroste poptávka po základním výrobku
Na poptávku působí 2 efekty
1. Důchodový efekt
Jel-li důchod daný, můžeme si při nižších cenách koupit více a naopak
2. Substituční efekt
Zdraží-li se výrobek, vzroste poptávka po jeho substitutu.
ELASTICITA POPTÁVKY (pružnost poptávky)
vyjadřuje, jak se změní poptávka po daném zboží, změní-li se jeho cena
Vztah mezi změnou poptávaného množství při změně ceny zboží vyjadřuje: