Náklady a příjmy firmy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
6.
Náklady a příjmy firmy
Nabídka na trhu výrobků a služeb(teorie firmy)
- analýza nabídky na trhu výrobků a služeb
- představují ji firmy; firma i spotřebitel porovnává oběť
(náklady) s užitkem(zisk); rozhodují se, jaký produkt
vyrábět, jaké výrobní faktory k tomu použít
Náklady firmy = vznikají z důvodu nakupování výrobních faktorů
Náklady = peněžní výdaje spojené s výrobou a realizací tržní
produkce(sklady, rozvoz); nejsou tak důležité, získávají svůj
ekonomický význam tehdy, pokud je porovnáme s příjmy
- dělíme je na: a) Fixní(FC) = takové, které se z rozsahem výroby nemění
(elektřina, nájem)
b) Variabilní(VC) = jsou proměnlivé(mzdy)
TOTAL COSTS
TC celkové náklady
Průměrné náklady – AC(average cost) = -----
Q množství
Mezní náklady(MC) = dodatečné náklady vyvolané zvětšením produkce o
jednotku
MCN = TCN – TCN-1
- náklady v krátkém období ⇒ př.dva roky nemá takový efekt (FC +VC)
- náklady v dlouhém období ⇒ větší efekt (změní se jen na VC)
Celkový příjem TR(total revenue)
TR
Průměrný příjem → AR = -----
Q
Mezní příjem = přírůstek celkového příjmu dosažený realizací dodatečné
jednotky produkce
Zisk–profit = TR – TC
Dvojí pojetí zisku: a) ÚČETNÍ → v něm vycházíme z účetních knih =
EXPLICITNÍ NÁKLADY = položky, které
podnikatel skutečně vynaloží (benzín)
b) ČISTÝ EKONOMICKÝ ZISK → vychází z poznání, že
podnikatel může ve
skutečnosti vynakládat
náklady vyšší, než jsou
účetně vedené = IMPLICITNÍ
NÁKLADY
⇒ Př. půjčí si od manželka a
proto nemusí platit úrok
Příklady :
- doplňte neznámý údaj X, za předpokladu dělitelnosti všech jednotek
produkce
Q FC VC TC MC AVC 0 20 1 20 10 30 30 2 20 18 38 8 3 20 24 44 6 4 20 36 56 12 XVC
X = 9 → ---- = AVC
Q
Q FC VC TC MC AFC AVC AC 0 20 1 20 2 20 40 60 10 20 3 20 4 20 XFC
X = 5 → ---- = AFC
Q
Minimalizace nákladů
- v pozadí rozhodování o tom, kolik toho budeme vyrábět, stojí rozhodnutí,
jaké množství nabídnout za jakou cenu atd.
Faktory ovlivňující nabídku: (proč firmy vůbec vyrábí)
a) cena výrobku (poměřujeme TC s cenou výrobku)
b) výrobní náklady (jestli jsou náklady nižší než cena → výrobce má ZISK;
výše nákladů závisí na cenách VSTUPÚ (materiál atd.) a
TECHNOLOGII)
C) ceny substitutů (ceny konkurence)
d) politika státu
Shrnutí
1. Ekonomický zisk je rozdíl mezi účetním ziskem a příjmem z alternativního
užití zdrojů
2. Obecným pravidlem maximalizace zisku je rovnost mezních příjmů a mezních
nákladů
3. Základním rysem dokonalé konkurence je možnost tržních subjektů ovlivňovat
tržní cenu. Dokonale konkurenční firma je "price – takerem" a její
rozhodování spočívá ve volbě outputu, jehož prodejem realizuje maximální
zisk
4. V každém období firma maximalizující zisk vyrábí output, při němž se
rovnají mezní příjmy mezním nákladům (MR = MC). Protože cena se v