Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Náklady a příjmy firmy

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (55.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

6.

Náklady a příjmy firmy

Nabídka na trhu výrobků a služeb(teorie firmy)

- analýza nabídky na trhu výrobků a služeb

- představují ji firmy; firma i spotřebitel porovnává oběť

(náklady) s užitkem(zisk); rozhodují se, jaký produkt

vyrábět, jaké výrobní faktory k tomu použít

Náklady firmy = vznikají z důvodu nakupování výrobních faktorů

Náklady = peněžní výdaje spojené s výrobou a realizací tržní

produkce(sklady, rozvoz); nejsou tak důležité, získávají svůj

ekonomický význam tehdy, pokud je porovnáme s příjmy

- dělíme je na: a) Fixní(FC) = takové, které se z rozsahem výroby nemění

(elektřina, nájem)

b) Variabilní(VC) = jsou proměnlivé(mzdy)

TOTAL COSTS

TC celkové náklady

Průměrné náklady – AC(average cost) = -----

Q množství

Mezní náklady(MC) = dodatečné náklady vyvolané zvětšením produkce o

jednotku

MCN = TCN – TCN-1

- náklady v krátkém období ⇒ př.dva roky nemá takový efekt (FC +VC)

- náklady v dlouhém období ⇒ větší efekt (změní se jen na VC)

Celkový příjem TR(total revenue)

TR

Průměrný příjem → AR = -----

Q

Mezní příjem = přírůstek celkového příjmu dosažený realizací dodatečné

jednotky produkce

Zisk–profit = TR – TC

Dvojí pojetí zisku: a) ÚČETNÍ → v něm vycházíme z účetních knih =

EXPLICITNÍ NÁKLADY = položky, které

podnikatel skutečně vynaloží (benzín)

b) ČISTÝ EKONOMICKÝ ZISK → vychází z poznání, že

podnikatel může ve

skutečnosti vynakládat

náklady vyšší, než jsou

účetně vedené = IMPLICITNÍ

NÁKLADY

⇒ Př. půjčí si od manželka a

proto nemusí platit úrok

Příklady :

- doplňte neznámý údaj X, za předpokladu dělitelnosti všech jednotek

produkce

Q FC VC TC MC AVC 0 20 1 20 10 30 30 2 20 18 38 8 3 20 24 44 6 4 20 36 56 12 X

VC

X = 9 → ---- = AVC

Q

Q FC VC TC MC AFC AVC AC 0 20 1 20 2 20 40 60 10 20 3 20 4 20 X

FC

X = 5 → ---- = AFC

Q

Minimalizace nákladů

- v pozadí rozhodování o tom, kolik toho budeme vyrábět, stojí rozhodnutí,

jaké množství nabídnout za jakou cenu atd.

Faktory ovlivňující nabídku: (proč firmy vůbec vyrábí)

a) cena výrobku (poměřujeme TC s cenou výrobku)

b) výrobní náklady (jestli jsou náklady nižší než cena → výrobce má ZISK;

výše nákladů závisí na cenách VSTUPÚ (materiál atd.) a

TECHNOLOGII)

C) ceny substitutů (ceny konkurence)

d) politika státu

Shrnutí

1. Ekonomický zisk je rozdíl mezi účetním ziskem a příjmem z alternativního

užití zdrojů

2. Obecným pravidlem maximalizace zisku je rovnost mezních příjmů a mezních

nákladů

3. Základním rysem dokonalé konkurence je možnost tržních subjektů ovlivňovat

tržní cenu. Dokonale konkurenční firma je "price – takerem" a její

rozhodování spočívá ve volbě outputu, jehož prodejem realizuje maximální

zisk

4. V každém období firma maximalizující zisk vyrábí output, při němž se

rovnají mezní příjmy mezním nákladům (MR = MC). Protože cena se v

Témata, do kterých materiál patří