Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Odbyt,_obchod

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (68.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

14. ODBYT, OBCHOD

a) Odbyt – pojem, význam, funkce

-soubor činností, hlavním cílem = je uplatnit výrobky/služby na trhu a dodání odběrateli

-veškeré činnosti související s přesunem hotových výrobků a služeb od výrobce ke spotřebiteli; stejný význam má i termín odbyt

- odbytem se zabývá Odbytový a marketingový útvar, který podléhá přímo řediteli

aktivní funkce odbytu spočívá v:

1. usměrňování výroby tak, aby uspokojovala potřeby trhu

2. usměrňování spotřebitele při vytváření poptávky

3. informování o nových výrobcích a překonávání konzervativních návyků při spotřebě

b) Odbytové činnosti – plánování odbytu, bilance odbytu, marketingové činnosti, operativní odbytové činnosti (nabídka zboží, uzavírání smluv, vyřizování reklamací), expedice a fakturace, obchodně technické služby, evidence

1. marketingové činnosti

2. plánování odbytu

3. personální zajištění odbytu

4. získávání odběratelů a jednání s nimi, uzavírání kupních smluv

5. vyřizování reklamací

6. skladování výrobků

7. expedice

8. fakturace

9. evidence a hodnocení prodeje

10. obchodně technické služby

11. podnikové prodejny

12. propagace, výzkum trhu

13. stimulace prodeje

1. Výzkum trhu, průzkum trhu

- podnik získává potřebné informace o trhu, které mají dlouhodobější charakter

- průzkum trhu je krátkodobější činnost při níž zjišťujeme okamžitý stav trhu, operativní změny a směry vývoje.

- od výzkumu trhu se odvíjí všechny další činnosti podniku. Stanoví se cíl výzkumu= vývoj poptávky

- výsledkem výzkumu = vypracována studie

Průzkum trhu se zkoumá 2 metodami:

1. od stolu (informace dostupné v podniku nebo v jeho okolí; sjednotí – utřídí - vyhodnotí)

2. v terénu (chování zákazníků, konkurence, sledování zboží – užitné vlastností, kvalita, atd.)

2. Plánování odbytu

- plán prodeje =roční a vychází z požadavků odběratelů

- základem pro jeho sestavení je průzkum trhu= obyvatelstvo, zboží i konkurenci

- tímto zjistíme,kolik prodáme a zajistíme příslušné zdroje

- má formu bilance, jednotlivé druhy výrobků jsou v materiálních jednotkách, celkový prodej v jednotkách peněžních

- každý podnikatel musí vědět, jaký objem produkce chce prodat to jsou - zdroje odbytu a komu chce svou produkci prodávat - rozdělení dodávek

BILANCE ODBYTU

Zdroje odbytu Rozdělení dodávek Výroba zboží Dodávky pro investiční výstavbu PZ (+) Dodávky pro vnitřní obchod KZ (-) Dodávky pro vývoz Nákup zboží Ostatní dodávky pro výrobní spotřebu Ostatní zdroje Celkem Celkem

I. Přímý prodej

a) Výrobce – Spotřebitel (konečný spotřebitel, výrobce…)

- obvyklý u výrobků na zakázku (nábytek dělaný na míru, šaty šité na míru, turbína,…)

b) Výrobce – Maloobchod – Spotřebitel

- obvyklý u výrobků podléhajících rychle zkáze (mléčné výrobky, maso, zelenina, ovoce,…)

Témata, do kterých materiál patří