Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




tržní ekonomika

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (54.48 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

TRŽNÍ EKONOMIKA

Rozdíly mezi plánovanou a tržní ekonomikou:

Příkazová ekonomika
  • Od roku 1989, sametová revoluce

  • Nazývá se centrálně plánovaná, protože ji zřizuje vláda pomocí centrálního plánu, který připravuje, vše je v moci státu

  • Tento způsob je umožněn tím, že všechny zdroje, firmy a obchody jsou ve vlastnictví státu, převládá tedy státní vlastnictví

Tržní ekonomika
  • Založen na soukromém vlastnictví, volná tvorba cen (každý podnikatel si určuje ceny sám)

  • Odpověď na tři základní otázky řeší trh (co, jak, pro koho)

  • Na otázku CO, odpovídají spotřebitelé, na otázku JAK, odpovídá konkurence, na otázku PRO KOHO, odpovídá trh výrobních faktorů

  • Trh funguje bez jakýchkoli zásahů státu, je ovlivněna nabídkou, poptávkou a konkurencí

Tvorba cen v tržní ekonomice
  • Ceny jsou tvořeny a ovlivňovány nabídkou a poptávkou

  • S vyšší poptávkou roste cena, s nižší poptávkou cena klesá, čím je nižší cena, tím se zvyšuje poptávka

  • Důležité je, aby na trhu bylo dostatek zboží za přiměřené ceny. Při nedostatku zboží cena vzrůstá, pří přebytku zboží cena klesá

  • Cena musí uhradit všechny náklady + zisk + daně. V ceně se odráží kvalita

Subjekty trhu (složky)

  1. Domácnost – přicházejí na trh za účelem uspokojení svých potřeb. Chtějí si opatřit statky a služby pro svoji potřebu. Cílem je maximalizovat svůj užitek vlastníci výrobních faktorů – prodej firmám, nabízí svoji práci – mzda

  2. Firmy – subjekty vyrábějící za účelem prodeje (prodávají statky a služby). Nakupují práci, půdu a kapitál, cílem je maximalizace zisku

  3. Stát – vstupuje na trh s cílem ovlivnit ho, usměrňovat jeho působení, odstranit negativní dopady na ekonomiku a stimulovat jeho pozitiva, určuje právní normy. Chová se jako domácnost i jako stát podle poptávky

Druhy trhů

  1. Podle předmětu obchodu (podle toho s čím se obchoduje)

  • Zboží (auto, věnec) – to, co jde na trh

  • Výrobní faktory – trh s půdou, příroda (uhlí, ropa, zemní plyn), trh práce, trh kapitálu (prostory pro firmu)

  1. Z hlediska územního – globalizace: ubývá místního trhu, přibývá světový trh

  • Trh místní (jarmark, krajové speciality)

  • Trh mezinárodní – vznikl na základě rozvoje dělby práce. Trh v rámci státu

  • Trh světový – výsledkem je mezinárodní obchod a světový trh

  1. Podle počtu zboží, které sledujeme

  • Trh dílčí – kupuje a prodává se jediný obsah zboží (trh sýrů, kabelek)

  • Trh agregátní – veškeré zboží (agregát = zdroj, ze kterého vybírám)

Poptávka

= ochota koupit určité množství zboží za určitou cenu

Zákon klesající poptávky: jestliže cena roste, poptávka klesá

Faktory ovlivňující poptávku

  1. Cena, kvalita, příjem, zvyky, móda

  2. cena substitutu (náhražky). Cena substitutu klesá, klesne i poptávka zboží, protože vzroste poptávka substitutu Cs↓ Pz↑ → Ps↑

  3. cena komplementu – ceny související s původní věcí tvořící celek.

Témata, do kterých materiál patří