tržní ekonomika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
TRŽNÍ EKONOMIKA
Rozdíly mezi plánovanou a tržní ekonomikou:
Příkazová ekonomika
-
Od roku 1989, sametová revoluce
-
Nazývá se centrálně plánovaná, protože ji zřizuje vláda pomocí centrálního plánu, který připravuje, vše je v moci státu
-
Tento způsob je umožněn tím, že všechny zdroje, firmy a obchody jsou ve vlastnictví státu, převládá tedy státní vlastnictví
Tržní ekonomika
-
Založen na soukromém vlastnictví, volná tvorba cen (každý podnikatel si určuje ceny sám)
-
Odpověď na tři základní otázky řeší trh (co, jak, pro koho)
-
Na otázku CO, odpovídají spotřebitelé, na otázku JAK, odpovídá konkurence, na otázku PRO KOHO, odpovídá trh výrobních faktorů
-
Trh funguje bez jakýchkoli zásahů státu, je ovlivněna nabídkou, poptávkou a konkurencí
Tvorba cen v tržní ekonomice
-
Ceny jsou tvořeny a ovlivňovány nabídkou a poptávkou
-
S vyšší poptávkou roste cena, s nižší poptávkou cena klesá, čím je nižší cena, tím se zvyšuje poptávka
-
Důležité je, aby na trhu bylo dostatek zboží za přiměřené ceny. Při nedostatku zboží cena vzrůstá, pří přebytku zboží cena klesá
-
Cena musí uhradit všechny náklady + zisk + daně. V ceně se odráží kvalita
Subjekty trhu (složky)
-
Domácnost – přicházejí na trh za účelem uspokojení svých potřeb. Chtějí si opatřit statky a služby pro svoji potřebu. Cílem je maximalizovat svůj užitek vlastníci výrobních faktorů – prodej firmám, nabízí svoji práci – mzda
-
Firmy – subjekty vyrábějící za účelem prodeje (prodávají statky a služby). Nakupují práci, půdu a kapitál, cílem je maximalizace zisku
-
Stát – vstupuje na trh s cílem ovlivnit ho, usměrňovat jeho působení, odstranit negativní dopady na ekonomiku a stimulovat jeho pozitiva, určuje právní normy. Chová se jako domácnost i jako stát podle poptávky
Druhy trhů
-
Podle předmětu obchodu (podle toho s čím se obchoduje)
-
Zboží (auto, věnec) – to, co jde na trh
-
Výrobní faktory – trh s půdou, příroda (uhlí, ropa, zemní plyn), trh práce, trh kapitálu (prostory pro firmu)
-
Z hlediska územního – globalizace: ubývá místního trhu, přibývá světový trh
-
Trh místní (jarmark, krajové speciality)
-
Trh mezinárodní – vznikl na základě rozvoje dělby práce. Trh v rámci státu
-
Trh světový – výsledkem je mezinárodní obchod a světový trh
-
Podle počtu zboží, které sledujeme
-
Trh dílčí – kupuje a prodává se jediný obsah zboží (trh sýrů, kabelek)
-
Trh agregátní – veškeré zboží (agregát = zdroj, ze kterého vybírám)
Poptávka
= ochota koupit určité množství zboží za určitou cenu
Zákon klesající poptávky: jestliže cena roste, poptávka klesá
Faktory ovlivňující poptávku
-
Cena, kvalita, příjem, zvyky, móda
-
cena substitutu (náhražky). Cena substitutu klesá, klesne i poptávka zboží, protože vzroste poptávka substitutu Cs↓ Pz↑ → Ps↑
-
cena komplementu – ceny související s původní věcí tvořící celek.