zásobovací činnost ve společném stravování
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
ZÁSOBOVACÍ ČINNOST VE SPOLEČNÉM STRAVOVÁNÍ
Úkolem zásobování je zajistit zásoby pouze v takovém množství, které podnik potřebuje pro hladký chod provozu.
Význam zásobování – zajisti zásoby pro plynulou spotřebu, nadbytečné zvyšují náklady, nedostatek – omezuje chod podniku
Zásoby dělíme na: Materiál, Nedokončená výroba, Polotovary, Hotové výrobky, Zboží
Hlavní požadavky: KZ= PZ+P-V
-
Sezonnost
-
Velikost skladů - aby nám zboží neleželo jen tak ve skladě
-
Doba obratu - měla by být co nejkratší
Vznik, změna a zánik obchodních závazků
Vznik- nejčastěji kupní smlouvou, objednávkou
Změna - po vzájemné dohodě obou účastníků- nejčastěji: odstoupení dlužníka od smlouvy, prodlením věřitele (dlužník má nárok na úhradu nákladů). Změny se týkají také změny obsahu závazku nebo jejich účastníků.
Zánik - splněním- nejčastěji dohodou, nemožností plnění, uplynutí doby, zánikem dlužníka nebo věřitele, výpovědí,…
Činnosti zásobování:
Plánování - srovnání s minulým obdobím, velikost se stanoví v % z předpokládaných tržeb, objem zásob lze stanovit i dobou obratu zásob, nesmíme ohrozit výrobu, odpovídá poptávce.
Výběr vhodného dodavatele - vliv ceny, kvality, vzdálenost, serióznost, dobré jméno, vliv na životní prostředí. Po výběru dodavatele tvoříme kriteriální tabulku (jakost, pružnost, ekologické vyhodnocení, inovace, finanční síla)
Objednávka - osobní nákup nebo prostřednictvím obchodních zástupců, písmeně, telefonicky, výpočetní technikou,… Zboží objednáváme vždy s časovým předstihem.
Kupní smlouva - náležitosti: předmět dodávky, smluvní strany, cena/kus, množství, jakost, způsob dopravy, způsob placení, záruky.
Přejímka zboží – 18 let, dohoda o odpovědnosti za svěřený majetek (=hmotná odpovědnost).
kontrola dodacího listu
Skladování - skladník přejímá zboží do skladu, skladujeme dle druhu zásob (suchý sklad, chladný sklad, mrazící, prádla, nábytku,…) Při převzetí zásob odběratel musí zkontrolovat. Příjem materiálu se děje na základě dodacího listu. Musíme zkontrolovat kvalitativně i kvantitativně. V průběhu skladování se provádí kontrola- inventura. Skladujeme co nejkratší dobu, dodržujeme hygienu, teplotu. Skladujeme na regálech, vzdálených od topných těles.
Výdej do spotřeby – výdejka
Reklamace - V případě nesrovnalostí má právo odběratel zásilku reklamovat. Reklamaci uplatňujeme v záruční době u dodavatele. Dokladem je dodací list i faktura. Reklamace musí obsahovat- identifikaci dodávky, popis závady, rozsah škody, návrh na řešení (sleva, oprava, výměna, vrácení peněz). Reklamační lhůta: 30 dnů, dodavatel musí odpovědět.
Doklady
-
Dodací list- vystavuje dodavatel pro kontrolu, jaké zboží zasílá
-
Faktura- slouží pro uhrazení závazku, pro zaúčtování
-
Příjemka- doklad vystavený ve skladu odběratele
-
Skladní karta- slouží pro evidenci pohybu zásob
-
Výdejka- výdej ze skladu do výroby
-
Převodka- převod zásob ze skladu do skladu v jednom podniku
-
Kniha došlých faktur- evidence sloužící v účtárně k přehledu o vzniklých závazcích firmy a o datu a způsobu uhrazení
-
Žádanka => výdejka