Vstupní zařízení počítače
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
VSTUPNÍ ZAŘÍZENÍ
Co to je? Je to hardware.
K čemu to je? Je to zařízení, kterým počítač nebo jiný přístroj umožňuje pořizovat data. Obvykle slouží jako součást uživatelského rozhraní, může ale jít např. i o specializované teplotní apod. senzory nebo čtečky čárových kódů.
Druhy:
Počítačová klávesnice: Je určena ke vkládání znaků a ovládání počítače. Standardní počítačové klávesnice jsou napájeny z počítače a komunikují s ním po sériové lince. Počítačová klávesnice má na vrchní straně tlačítka, zvané klávesy. Ve většině případů stisk klávesy způsobí odeslání jednoho znaku.
Typy klávesnic: a)bezdrátová (pohodlnější)
b)drátová (spolehlivější,přesnější a nevybíjí se)
Druhy kláves: 1) základní alfanumerické klávesy (písmena, mezerník atd.)
2) klávesy numerické klávesnice (čísla,desetinná tečka, plus,minus atd)
3) funkční klávesy (F1-F12)
4) speciální klávesy (Esc, Print green,ctrl, alt atd.)
5) klávesy určené pro konkrétní operační systém
Počítačová myš: je malé polohovací zařízení, které převádí informace o svém pohybu po povrchu plochy (např. desce stolu) do počítače, což se obvykle projevuje na monitoru jako pohyb kurzoru. Nachází se na ní jedno či více tlačítek a může obsahovat jedno nebo více koleček pro usnadnění pohybu v dokumentu. Na spodní straně se nachází zařízení snímající pohyb, snímaný buď opticky nebo mechanicky.
Druhy:- mechanická myš -využívající kuličku, která otáčela kruhem s kontakty
-optomechanická myš- využívá LED jako zdroj světla, které je snímáno fotodiodami nebo dokonalejším optickým snímačem.
Touchpad: je vstupní zařízení běžně používané u notebooků. Jeho účelem je pohybovat kurzorem po obrazovce podle pohybů uživatelova prstu. Jde o náhradu za počítačovou myš. Touchpady se vyrábějí v různých velikostech, ale jen zřídka větší než 50 cm2.
Joystick: -česky „pákový ovladač“
-používaný zejména k interakci s počítačem
-Ovládání pomocí joysticku se užívá zejména při hraní počítačových her
Joysticky se rozdělují na:
Digitální (zvané také neproporcionální) – indikuje sepnutí v jednom ze čtyř nebo osmi směrů
Analogové (zvané také proporcionální) – směr a velikost výchylky je určena více podrobně
Scanner: doslovný překlad snímač je hardwarové vstupní zařízení umožňující převedení fyzické 2D nebo 3D předlohy do digitální podoby pro další využití, většinou pomocí počítače.
Dělení scannerů podle konstrukce:
1)Čtečky čárových kódů-Využívají paprsku laseru nebo laserové diody. Mohou být ruční (tzv. „pistole“), nebo zabudované (např. v pokladnách).
2) Ruční (hand-held)- Tímto scannerem je nutno ručně přejíždět po snímané předloze
3) Stolní (flatbed)- Předloha se pokládá na sklo, pod nímž projíždí strojově ovládané snímací rameno, princip je tedy podobný jako u kopírovacího stroje.