Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Základy programování

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (75 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Základy programování

Algoritmus a jeho vlastnosti

  • algoritmus je posloupnost dobře definovaných, jednoduchých matematických a logických procedur (příkazů)

  • Hromadnost

  • zajišťuje měnné vstupní hodnoty s předem definovaného oboru

  • Determinovanost

  • zajišťuje při opakovaném ukládání stejné hodnoty do algoritmu opakovaně stejný výsledek

  • Rezultativnost

  • zajišťuje ukončení algoritmu

Programovací jazyky

  • strukturované (využívají procedury)

  • nestrukturované (procedury nevyužívají)

Procedurální

  • základem je přiřazovací příkaz

  • Visual Basic, C++, C, Fortran, Pascal

Neprocedurální

  • základem je množina pravidel a množina faktů, nepoužívají se přiřazovací příkazy

  • pro dohledání výsledku se používá zadání otázky

  • Prolog – umělá inteligence, LISP – naprogramován AutoCAD

Kompilace

  • nejprve je textový soubor s kódem zkompilován a zdrojový (nativní) kód se spustí

Interpretace

  • soubor se spustí : vezme se řádek, zkompiluje, spustí atd…

  • např. QBasic

Jednoduché příkazy

  • jsou jednoduché příkazy, které se nerozvětvují do více řádků

  • např. Print, Line, atd…

Strukturované příkazy

  • jsou příkazy se složitější syntaxí a konstrukcí

  • zpravidla víceřádkové

  • např. If, Select Case, atd…

Vývojové diagramy

  • spojnice – spojují vývojové značky

  • mezní značky

  • vstup + výstup

  • zpracování

  • podmínka (1 vstup, několik výstupů)

Datový typ

  • popisuje druh uložených dat v proměnné

  • je buď číselný, řetězcový nebo speciální

  • ve Visual Basicu je to například Integer, String, Long, Variant, Date, Currency…

Datový typ Variant

  • = typ chameleon

  • deklarace : Dim JmenoPromene as Variant

  • nemá žádný datový typ  lze to něj uložit jakoukoliv hodnotu

Pole

  • je složené z jednotlivých prvků, které jsou indexovány. Prvek je proměná určitého datového typu

  • dělí se na dynamické a statické

'Deklarace statického pole o 3 prvcích typu Byte

Dim Pole(2) As Byte

'Deklarace dymického pole typu Byte

Dim Pole_Dynamicke() As Byte

'Určení počtu prvků v dynamickém poli se provádí dvěma způsoby:

' a) určení se ztrátou předchozích hodnot - 3 prvky

ReDim Pole_Dynamicke(2)

' b) určení bez ztráty předchozích hodnot - 3 prvky

ReDim Preserve Pole_Dynamicke(2)

'Zápis a čtení z pole se provádí pouhým přiřazením

promena = Pole(0) 'promena promena dostane hodnotu Pole(0)

Pole(0) = promena 'Pole(0) dostane hodnotu z promene promena

Deklarace proměnné

  • místo kde je možné deklarovat proměnou

    • v samostatné proceduře (Dim, Static)

    • modul Form v části General (Dim, Private, Public)

    • basický modul (Global, Dim)

Rozsah platnosti proměnných

  • univerzální (platná pro více aplikací)

  • globální (platná pro jednu aplikaci)

  • modulová (platná pro jeden modul)

  • lokální (pro jednu proceduru)

  • Option Explicit – zajišťuje, že každá použitá proměnná musí být deklarována

Lokální proměnná

  • Dim – nadeklaruje lokální proměnnou, která bude existovat v paměti od deklarace do ukončení procedury

  • Static – deklaruje lokální proměnnou, která bude existovat po celou dobu spuštění aplikace

Témata, do kterých materiál patří