Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




16. Vývoj českého divadla od počátku NO do konce 19.stol

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (57 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

16. Vývoj českého divadla od počátku NO do konce 19. století.

Období NO

NO zahrnuje období od 70.let 18.stol. do r.1848, mělo dvě fáze.

Charakteristika doby: roku1627 bylo vydáno obnovené řízení zemské, které povolovalo pouze katolické náboženství. A němčina byla zrovnoprávněna s češtinou. V dalších letech začíná v literatuře i ve společnosti převažovat němčina. Česky se mluví pouze na vesnicích, ale i tam se objevují různé zkomolené výrazy a vývoj češtiny je zastaven. Významnou změnou byly reformy Marie Terezie ( zavedení povinné školní docházky) a Josefa II. (toleranční petent, zrušení nevolnictví).

Národní obrození je proces utváření novodobého českého národa a spolu sním i českého jazyka.

Počátky českého divadla v době NO:

- má velký vliv na rozšíření češtiny, bylo určeno především pro lidové posluchače, první divadla hrála výhradně německy

1. 1738 - Divadlo pražských Němců v Kotcích: -hrálo se pouze německy

-1771 .1.české představení –Kníže Honzyk

2. 1783 - Nosticovo divadlo (Stavovské, Tylovo) – hrálo se německy, česky jenom

v neděli odp.

-1785 –české představení, zásluhu na něm měl Václav Thám –byl organizátor divadla, režisér, dramatik, herec a také básník.

3.Bouda (1786 – 1789) –1.české divadlo

-stála na koňském trhu, dnešní Václavské náměstí. V Boudě se hrálo česky, repertoár lákal české publikum, byly uváděny hry z naší minulosti (jejich autorem byl převážně Václav Thám díla: Břetislav a Jitka; Vlasta a Šárka

-překladatelem her byl Karel Ignác Thám,.

- další významný autor Antonín Zíma - dílo: Oldřich a Božena

-Nakonec Bouda konkurovala německým divadlům, našla se záminka a Bouda byla zrušena.

Prokop Šedivý – je autorem frašek z pražského prostředí

dílo – příklad divadelních her: Masné krámy; Pražští sládci

Václav Kliment Klicpera

- působil jako učitel na gymnáziu – jeho žákem byl Josef Kajetán Tyl

Dílo: - Hadrián z Římsu

- Zlý jelen

- Veselohra na mostě

- Každý něco pro vlast

- Rohovín čtverrohý

Romantismus

Karel Sabina

- byl to básník, prozaik, novinář, kritik a historik

- měl také politickou činnost – byl členem tajného spolku, který působil proti Rakouské vládě, za účast na spiknutí byl odsouzen k trestu smrti, omilostněn a ve vězení donucen k podepsání spolupráce s tajnou policií. Za to byl veřejnosti odsuzován.

Dílo: Je také slavný svými librety – k Smetanovým operám – Braniboři v Čechách

- Prodaná nevěsta

- k Bloodkovým operám – V studni

Josef Kajetán Tyl:

-* v Kutné Hoře, studoval gympl, nedokončil filozofii, člen kočovné divadelní spol., úředník, působil ve Stavovském divadle a v několika novinách (Květy, Sedlské noviny). Po revoluci v roce 1848 byl z Prahy vypovězen, kočoval z divadelní společností a zemřel v bídě v Plzni.

Témata, do kterých materiál patří