Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Česká literatura v počátcích národního obrození, ústní lidová slovesnost

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (173.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Maturitní otázka 5

Česká literatura v počátcích národního obrození, ústní lidová slovesnost

Osvícenectví v české literatuře

  • České národní obrození je vyvoláno novým myšlenkovým proudem, osvícenstvím.

  • osvícenectví se k nám rozšířilo z Francie, kde ho prosazovali takzvaní encyklopedisté, autoři naučného slovníku „Encyklopedie aneb Racionální slovník věd, umění a řemesel“ Denis Diderot a D’Alambert, ale i Voltaire a Rousseau.

  • osvícenství se vyznačuje snahou o postupnou likvidaci feudálního systému a reformu společnosti.

  • tohoto cíle chce dosáhnout pomocí rozumu a vědy a překonat tak náboženskou ideologii a absolutismus.

  • osvícenské ideje zasáhly i panovníky, reformy prováděla Marie Terezie, která zavedla povinnou školní docházku, osamostatnila školství od církve a umožnila i prostým dětem získávat vzdělání

Národní obrození

  • společenské a národní hnutí od konce 18. st. (70. léta) do počátku 19. st. (1/2 30. let)

  • snaha odčinit spáchané křivdy na českém národě v době pobělohorské.

Josefínské reformy

  • staly se předpokladem pro vznik národního obrození

  • 1781 zrušení nevolnictví

  • vydání tolerančního patentu (svoboda vyznání) - mnoho emigrantů se mohlo vrátit

  • zavedení povinné školní docházky (škola přístupná i pro chudé – zavedla jeho matka Marie Terezie )

  • zrušení jezuitského řádu

  • založení královské akademie věd

  • spisovným jazykem se stala němčina

Úkoly národního obrození

  • vytvořit novočeský spisovný jazyk

  • vytvořit českou národní vědu

  • zavést spisovný jazyk mezi lid

  • vytvořit novočeskou literaturu

Fáze národního obrození

  1. etapa

1. fáze - od 70. let 18. st. do počátku 19. st.

2. fáze - od počátku 19. st. do konce 20. let 19. st.

  1. etapa – vyvrcholení obrozeneckých snah 30. – 50.léta 19.století

1. ETAPA

1. fáze – obranná

  • cílem bylo čelit germanizaci, zachránit a obnovit český jazyk

  • vzorem byla veleslavínská čeština

  • byl zde zájem o českou kulturu a dějiny

  1. Jazykověda

    • vydána byla Balbínova obrana českého jazyka a obrana jazyka od Karla Ignáce Tháma

Josef Dobrovský (1753 - 1825)

  • jazykovědec a literární historik

  • narodil se v maďarských Ďarmotech

  • po studiích na teologické fakultě se stal načas ředitelem kněžského semináře, později vychovatelem v šlechtických rodinách a nakonec vědcem

  • absolvoval studijní cesty do Ruska a Švédska

  • zabýval se studiem nejstarších dějin

  • měl skeptický pohled na možnosti česky psané literatury

  • nedával se unášet vlasteneckými vášněmi

  • nevěřil v použití češtiny jako jazyka vědy a umění

  • psal německy a latinsky, ale myslel česky

  • usiloval o ustálení rozkolísané jazykové normy

Dílo:

Zevrubná mluvnice češtiny

  • 1. vědecká mluvnice

  • byla zde návaznost na humanistickou češtinu Kralické mluvnice

  • příliš nevěřil ke znovuzrození češtiny jako spisovného a literárního jazyka

  • ustálil zde jazykovou normu a analogickou opravu pravopisu, který platí dodnes

Témata, do kterých materiál patří