Karel Jaromír Erben - Kytice z pověstí národních
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Kytice z pověstí národních
Karel Jaromír Erben
Romantismus
Na začátku 19. století se začali výrazně měnit spol. vztahy. Na jedné straně stojí silné císařské + královské vlády všech e. zemí (za podpory silného policejního aparátu), které usilovali o utužení své absolutistické moci, na druhé straně roste hnutí odporu. Povstání propukla ve Španělsku, Polsku, Řecku, Srbsku a vyvrcholila revolucí ve Francii. Vrstva, která se v tomto zápase snažila získat pol. moc, však většinou nedokázala dovést svůj zápas do konce a ztroskotala. Buřiči, nadaní jedinci, nemohli uskutečňovat své životní plány, nemohli se účastnit veřejného dění, byli vyřazeni ze spol. cítili se osamoceni → propadli spleenu (= životní únava, nuda, těžkomyslnost, melancholie, zádumčivost, depresivně zabarvená nálada). Ovzduší této doby zachycují umělecká romantická díla.
Nastupuje v 1. třetině 19. století po osvícenském klasicismu. Není pouze uměleckým směrem, ale i životním pocitem, postojem člověka ke společnosti této doby, ke světu. Vyplývá z nespokojenosti, z nemožnosti ovlivnit spol. dění.
Název podle středověkého románu, v němž fantazie a cit převažují nad rozumovostí (cit, fantazie – hlavní znaky). V umění se nevyskytuje v čisté podobě, ve všech nár. literaturách pozvolný přechod od preromantismu k romantismu a od romantismu k realismu.
Znaky:
Romantický hrdina
Autobiografické rysy (splývá s autorem)
Výjimečný → osamělý
Prožívá výjimečné situace
Často neznámý původ
Život opředen tajemstvím a do jeho života zasahuje osudovost
Bouří se proti spol., době
Opovrhuje spol. konvencemi
Buď se uzavírá do samoty, nebo své záměry podřizuje nad osobním zájmem
Jeho láska – silná vášeň, ale nešťastná (miluje svůj ideál, ne opravdového člověka)
Útěchu nalézá v historii, přírodě, exotice, fantazii, mystice, lidové slovesnosti
Základní motiv
Konflikt mezi jedincem jako tvůrcem snů a ideálů a společností, která jim nepřeje, protože v ní převládají peněžní vztahy
Nové estetické roviny
Odmítá řád, vyrovnanost, místo nich nastupuje zvláštnost až bizarnost
Místo harmonického souladu kontrast
Ruší požadavek trojí jednoty
Nezobrazuje celou skutečnost, ale individuální přístup k ní = individualismus → subjektivismus
Odstraňuje hranice mezi lit. druhy, mísí různé druhy umění (např. v poezii hudebnosti verše, smysl pro barvu, lyrizace dramatu prózy, dramatizace prózy)
Lit. jazyk obohatil o výrazy lidové, archaické
Požadoval svobodu tvorby
Lit. žánry: poezie – veršovaná povídka, epos, dramatická báseň; próza – historická povídka, román; lidová slovesnost – pohádka
Autoři
Anglický romantismus
Lord Georg Gordon Byron – autobiografický epos Childe Haroldova pouť
Percy Bysshe Shelley – lyrické filosofické drama Odpoutaný Prometheus
Walter Scott – romány – Waverley, Ivanhoe, Kenilworth
Jane Austenová – romány Pýcha a předsudek, Rozum a cit, …