Moliére - Lakomec
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Lakomec
Moliére
Klasicismus
2. pol. 17. – 18. stol. (nejvýrazněji se rozvíjel od pol. 18. st.)
Z lat. classicus – vynikající, vzorný, vzorový
Jednotné principy a pevný řád (přísné dělení na vysokou a nízkou + přísně oddělena tragika od komiky)
Rozumová kázeň (cit podřízen rozumu x baroko)
Krása je v pravdě a obrazu přírody
Vzor – antické umění (formou i náměty)
Literární žánry:
Vysoké (óda, epos, tragédie) – o životě vysokých vrstev, např. vladařů, vojevůdců; rýmovaný verš
Nízké (komedie, fraška, bajka, satira) – postavy neurozené, náměty ze současnosti, verš, próza i hovorový jazyk
Dodržuje jednotu času, místa, děje (Aristoteles)
Hudba: Franz Joseph Haydn, W. A. Mozart, L. van Beethoven
V Čechách známý loutkář Matěj Kopecký
Francie (absolutistický stát Ludvíka XIV.)
Vysoké žánry
Tragédie
Pierre Corneille – Cid
Jean Racine – Faidra
Nízké žánry
Komedie
Moliére
Bajky
Jean de La Fontaine – 12 knih Bajek
Itálie
Commedia dell´arte
Carlo Goldoni – Poprask na laguně, Mirandolina, …
Osvícenství
18. st.
Navazuje na renesanci, rozvíjí tradice racionalismu, optimismu, kritika absolutismu a reakce
Důvěra v ‚,osvícený‘‘ rozum (poznaná pravda), prosazuje svobodu myšlení a rovnost
Sepětí osvícenství s literaturou, spisovatelé byli zároveň vědci, filosofy, historiky, publicisty
Francie (výhodné podm., boj proti absolutismu)
Francois Voltaire – próza Candide neboli Optimismus
Charles de Montesquieu – román Perské listy
Velká encyklopedie
Denis Diderot – román v dopisech Jeptiška, román Jakub Fatalista
Anglie
Daniel Defoe – dobrodružný román Robinson Crusoe
Jonathan Swift – filosofický, satirický, utopický román Gulliverovy cesty
Moliére
Vl. Jméno Jean Baptiste Poquelin
‚,mistr francouzské divadelní komedie‘‘
Patří k nejslavnějším představitelům evropského klasicismu
Jeho význam je srovnatelný s Williamem Shakespearem
* Paříž
Byl vychováván dědečkem – milovník divadla
Studoval práva
Založil Slavné divadlo, neprosperovalo, vězení pro dlužníky
Člen kočovné divadelní spol. (poté její ředitel), která putovala po francouzském venkově a pro kterou začal psát úspěšné jednoaktovky
Návrat do Paříže, předvedl svá představení králi – nadšen, těžké boje o uvedení her
Nejen hrou Tartuffe problémy s církví, šlechtou
Pod ochranou Ludvíka XIV. – Moliére organizátor spol. života u královského dvora
33 děl
Navázal na tradice evropského literárního divadla (středověké frašky, italská commedia dell’arte)
Záměrně narušil zásady vyžadované klasicistním dramatem (jednota místa, času, děje; v komedii prvky typické pro tragédie)
Dílo ovlivněno antickou komedií (Lakomec – stejná tématika jako v Plautově Komedii o hrnci)
Skoro všechna dramata – komedie – různé podoby
Frašky, veselohry, zápletkové a charakterové komedie
Hl. náměty – otázka mravnosti, přetvářky, pokrytectví, touha po majetku, penězích
Tématem také postavení žen (v rodině a spol.)
Odmítá ve svých dílech konvenci a pokrytectví
Zápletky založeny na konfrontaci lidských chyb se zdravým rozumem a lidskou morálkou
Typické: malý počet postav, spletitý děj s překvapivým a rychlým rozuzlením, aktuálnost námětů
Nadčasovost: postavy (mistrně vystihl jejich charakter a nadčasové jsou i v obecné platnosti – lakomec, pokrytec, svůdník), bohatý slovník (archaismy, neologismy, hovorové, nářeční prvky, důležitá charakteristika postav)
Ovlivnil další generace – hra Ze života hmyzu stejné principy jako Moliérovy hry ze 17. stol.