Středověká literatura v Evropě
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
MATURITNÍ OTÁZKA
Mimoevropské literatury
Indie
Arábie
Persie
Amerika
Evropská literatura
Literatura v církevním prostředí: 5. - 8. století
Literatura v národních jazycích: 9. – polovina 15. století
Literatura na našem území: 9. – 15. Století
literatura staroslověnská a latinská: polovina 9. - 13. století
literatura vrcholného středověku: konec 13. století – polovina 15. století
literatura doby husitské: 13. století
MIMOEVROPSKÉ LITERATURY VE STŘEDOVĚKU
Indie
Kalidasa (básník) – Oblak poslem lásky (lyrická skladba, kdy milenec odloučený od své milé v období dešťů, ji posílá vzkazy po oblaku plujícím nad krajinami Indie)
Arábie
Tisíc a jedna noc – rámcová kompozice, Šeherezáda manželka krále vypráví pohádky každou noc, aby nebyla popravena
vzniká korán
vznikají dále památky v Persii, v Číně, Americe, …
NÁZOR NA SVĚT
ANTIKA x STŘEDOVĚK
Mnohobožství x víra v jednoho boha
Otrok společenského řádu x feudální řád
Polidštění bohů x strach, obava
Život na zemi x pozemské strádání
Kalokagathia x Askele
EVROPSKÁ LITERATURA VE STŘEDOVĚKU
křesťanství oslavilo vazby evropských národů s dědictvím antiky a proto feudální kultura a literatura začíná od začátku
Literatura má náboženský obsah
Křesťanská tradice přidala ke starému zákonu nový zákon (1. – 2. Století našeho letopočtu)
Literatura slouží církvi je pěstována z počátku v klášterech, školách, chrámech , teprve později v městském prostředí
Ustálené umělecké prostředky
Často se objevuje křesťanský symbol – alegorie
Anonymita
Hlavní hrdinou je světec
Odříká si hrádky, žije asketicky, typ vzorného křesťana, silná víra v boha, moudrost, mravní dokonalost, statečnost
Literární žánr
LEGENDA – vyprávění ze života světce, modlitba, lyrické písně
NÁBOŽENSKÉ DRAMA
KRONIKA
SATIRA
BAJKA
CESTOPISY
*SCHOLASTIKA – (z lat. Schola = škola) je středověký myšlenkový směr hojně propagovaný církevními školami a univerzitami v 9. - 15. stol., jehož základem je vyložení nebo alespoň obhájení církevních dogmat rozumem. „pravdy víry” se měly stát i „pravdami rozumu”
HISTORICKÉ SOUVISLOSTI
Od 5. Století od rozpadu západořímské říše roku 476 do konce 15. Století
Jedná se o období byzantské, předrománské, románské a gotické
Vládne křesťanství (vláda Konstantina Velikého) – bylo také přijato za státní náboženství
Dvě oblasti křesťanského světa
Východní (byzantská) s dominujícími vlivy pozdní řecké vzdělanosti
Západní, kde převažoval vliv vzdělanosti latinské
Křesťanská dogmata – základní a všeobecně závazné pravdy, stvrzující obsah
Tomáš Akvinský
Italský filosof
člen dominikánského řádu
nejvýznamnější představitel scholastiky
vypracoval pět důkazů boží existence, které vycházely za smyslové zkušenosti a směřují nad ni: Bůh existuje, protože musí existovat první hybatel. Všechny příčiny vedou k první nezapříčiněné příčině. Musí existovat něco, co je samo o sobě nutné a na čem závisí vše nahodilé. Musí existovat něco, co je příčinou vší dokonalosti. Účelnost všech věcí ukazuje na to, že musí existovat princip, který je řídí.