Vladislav Vančura
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Vladislav Vančura
Prozaik, dramatik, scénárista, režisér, 1. předseda Devětsilu
* Háj u Opavy; protestantská rodina
Povoláním lékař
Poté se zabýval jen literaturou
Aktivní člen KSČ; za kritiku vyloučen
V čele Československé filmové spol.
Za okupace v ilegálním odboji
V době heydrichiády zatčen a popraven v Praze-Kobylisích
Imaginativní próza
Ve svém díle usiloval o umění nové obsahem i formou
Výsledek – osobitý umělecký styl
Znaky stylu:
Renesančně radostné pojetí života – důraz na pozemský život
Nekomplikované postavy – milovníci života
Jazyk současné prózy mu připadal nevýrazný – inspiroval se prózou renezanční, klasicistickou
Četl českou prózu 14.-16. stol. (ren. a klas.) → používal archaismy, knižní výrazy, spojuje je s obraty lidového jazyka a výrazy argotické
Větná stavba – vytváří složité větné konstrukce humanist. ČJ, tzv. periody
Kompozice:
Zdůrazňuje vypravěčský charakter románu – vypravěč většinou sám autor/některá z postav
Uplatňuje svůj os. postoj, názory
Často přerušuje proud vyprávění, obrací se na čtenáře, oslovuje ho, dovolává se jeho názoru
Podobně autor oslovuje i postavy, hodnotí jejich jednání
Autor chce, aby si čtenář neustále uvědomoval, že nesleduje skutečný život, ale něco uměle vytvořeného, a aby k dílu a ke skutečnosti v něm zaujímal hodnotící postoj
Vytváří konkrétní názorně-smyslové obrazy → v jeho prózách smysl pro detail → místy působí dojmem film. Scénáře
Dílo:
Ve 20. letech:
Vliv proletářské literatury
Próza esteticky působivá, formálně neobvyklá, originální
Krátké, hravé, humorné, satirické i tragické povídkové soubory Amazonský proud a Dlouhý, Široký a Bystrozraký
Román Pekař Jan Marhoul – tragický osud zchudlého benešovského pekaře (baladicky laděný); poctivý, pracovitý dobrák, rozdával všem, kteří to potřebovali, zničen v nelidském a bezcitném světě sobectví; přítomnost vypravěče – obžalovává svět, apeluje na čtenáře (patetické výzvy)
Román (ale není román v pravém slova smyslu) Pole orná a válečná – odsouzení nesmyslnosti válečného vraždění; nesouvislý děj – volné řazení scén z fronty i zázemí (inspirace poetismem, lyrickým polytematickým pásmem); postavy příslušníků šlechtické rodiny Danowitzů, idiota Františka Řeky – nádeníka z jejich statku (blázen, vrah) → ironický závěr; je se všemi poctami pochován jako neznámý vojín – hrdina
Rozmarné léto
30. léta
Baladický román Markéta Lazarová – z doby loupeživého středověku (v minulosti hledá autor to, co nenachází v současnosti); renesanční typy lidí – žijí naplno, bez polovičatosti, milují život, ale neváhají ho obětovat za dobrou věc; drsní, suroví, nezkrotní, milující i nenávidící; láska krásné a zbožné Markéty k zbojníku Mikolášovi (láska překonává překážky, je smyslem života); básnická próza (lyrická); využívá kontrastů (ponížení x hrdost, bída x naděje); kompoziční prostředky – narušení dějové linie vypravěčem (autorův komentář) – mluví k sobě, postavám, oslovuje čtenáře (nutí k přemýšlení, odvádí od citové roviny; zvláštní výstavba vět (humanistická perioda); záměr: oslava krás života, protest proti měšťáctví; zfilmováno 1967, režisér František Vláčil