12A - Činitelé výchovy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
12A.
ČINITELÉ VÝCHOVY - pedagog
− Nejčastěji se jako činitelé výchovy vnímají osoby nebo prostředky, které se účastní výchovného procesu
Činitelé výchovy
• vnitřní: dědičnost, vlohy, dispozice
• vnější: lidé, výchova, životní prostředí, sociální prostředí
• pedagog: rodič, učitel, vychovatel, …
• vychovávaný jedinec: dítě, žák, student, zaměstnanec, …
• výchovné prostředky: hra, práce, vyučování, režim, hromadně sdělovací prostředky
− Účinnost pedagogického procesu závisí na všech činitelích, tzn. nejen na kvalitách pedagoga, na předpokladech a
aktivitě vychovávaného jedince, na výchovných prostředích
Interakce mezi pedagogem a vychovávaným− při výchově dochází k vzájemnému působení mezi vychovávajícím a vychovávaným → obě strany jsou aktivní, ale
vedoucí roli má pedagog
− interakce mezi učitelem a žákem je spjata s jejich vzáj. vztahy a s učivem, učitelovou interpretací, chování žáka
− důležitým aspektem v interakci je vnímání druhého člověka
Osobnost pedagoga− pedagog je ve výchovně-vzdělávacím procesu činitelem, který nese spol. odpovědnost za jeho účinnost a úspěšnost
− pedagog je iniciátorem a organizátorem, sestavuje obsah výchovně-vzdělávací činn., hodnotí dosahované výsledky
− provádí vstupní průběžnou a výstupní diagnózu jednotlivce nebo skupiny
− rozhoduje o výběru vhodných prostředků, metod, forem
− upravuje výchovný proces ve shodě s věkovými a individuálními zvláštnostmi vychovávaných
− pedagog nese odpovědnost za rozvoj svých svěřenců, za jejich přípravu pro základní sociální role, za utváření
jednotlivých stránek, jejich osobnosti i za jejich celkový rozvoj
− tyto úkoly kladou nároky na každého pedagoga – za jeho odborné i charakterové kvality, na jeho přípravu a
mnohostranný rozvoj
Požadavky na pedagoga− tyto úkoly kladou nároky na každého pedagoga – za jeho odborné a charakterové kvality, na jeho přípravu a