Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




14A - Pedagogická diagnostika

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (69.2 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

14A

PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA

=  vědecká disciplína, která se postupně vyčleňuje z pedagogicko-psychologické diagnostiky 
− zaměřena na hodnocení vědomostí, dovedností, návyků, které si žáci osvojovali v průběhu výchovy a vzdělání 

Diagnóza− smyslem diagnostikování je určit výchovně-vzdělávací strategie, navrhnout pedagogické opatření

• cílem je určit současný stav (stanovit diagnózu)
• součástí denní práce učitele, vychovatele, … 

Funkce diagnózy
1) 
vychovávaný má přehled o svém chování 
2) umožňuje kontrolu práce vychovatele, učitele, … 
3) posouzení pedagogického rozvoje člověka 
4) pomocí diagnózy lze realizovat individuální přístup 

Předmět diagnózy− jedinec od předškolního věku do dospělosti
− v předškolním věku se posuzuje dosažená úroveň vývoje dítěte v oblasti kognitivní, emocionální i sociální a zvýšená 

pozornost se věnuje rozvoji oblastí, které se odchylují od normy 

− v závěru předškolního období je diagnostikována školní zralost 
− ve školním věku postihuje diagnostika všestranný rozvoj žáka 
− v období dospívání a dospělosti diagnostika zachycuje aktuální úroveň vědomostí 

Principy diagnózy1) určení příčin nedostatků 
2) návrhy a plány pro další rozvoj dítěte, odstranění příčin 
3) zjištění a charakterizování stavu rozvoje individuality 

Zásady diagnózy1) vychovávaný nesmí být posuzován izolovaně 
2) přirozená, nesmí vyvolávat situaci nátlaku, stresu 
3) měla by směřovat k odhalení příčin obtíží 

Etapy diagnózy
1) formulace diagnostické otázky a vstupní hypotéza− problémy formulovány do otázek (kladou je učitelé, rodiče, žáci)
− diagnostik tvoří hypotézu, volí strategi , postup, stanovuje cíl 
2) získávání diagnostických údajů, volba vhodných metod − experiment, testy, pozorování, explorativní metody, dotazník, kazuistika
3) zpracování, analýza, vyhodnocení diagnostických údajů− analýza: náročný proces, získané údaje jsou komplexní 
− cíl: hodnocení výsledků z hlediska diagnostických otázek a hypotéz
4) syntéza dat, závěr, diagnóza a prognóza− odpovědi na otázku 
− pochopení současného stavu jedince a pomáhá určovat výchovně-vzdělávací opatření a stanovení prognózy
5) diagnostický závěr− závěr lze vyslovit v případě, že jsou ověřené postupy, rozhodnutí 
− důležitá je zpětná vazba 
− v případě neúspěchu lze změnit diagnostický postup, návrh jiných opatření
− naznačuje další možný vývoj osobnosti 

Témata, do kterých materiál patří