14A - Pedagogická diagnostika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
14A
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA
= vědecká disciplína, která se postupně vyčleňuje z pedagogicko-psychologické diagnostiky
− zaměřena na hodnocení vědomostí, dovedností, návyků, které si žáci osvojovali v průběhu výchovy a vzdělání
Diagnóza− smyslem diagnostikování je určit výchovně-vzdělávací strategie, navrhnout pedagogické opatření
• cílem je určit současný stav (stanovit diagnózu)
• součástí denní práce učitele, vychovatele, …
Funkce diagnózy
1) vychovávaný má přehled o svém chování
2) umožňuje kontrolu práce vychovatele, učitele, …
3) posouzení pedagogického rozvoje člověka
4) pomocí diagnózy lze realizovat individuální přístup
Předmět diagnózy− jedinec od předškolního věku do dospělosti
− v předškolním věku se posuzuje dosažená úroveň vývoje dítěte v oblasti kognitivní, emocionální i sociální a zvýšená
pozornost se věnuje rozvoji oblastí, které se odchylují od normy
− v závěru předškolního období je diagnostikována školní zralost
− ve školním věku postihuje diagnostika všestranný rozvoj žáka
− v období dospívání a dospělosti diagnostika zachycuje aktuální úroveň vědomostí
Principy diagnózy1) určení příčin nedostatků
2) návrhy a plány pro další rozvoj dítěte, odstranění příčin
3) zjištění a charakterizování stavu rozvoje individuality
Zásady diagnózy1) vychovávaný nesmí být posuzován izolovaně
2) přirozená, nesmí vyvolávat situaci nátlaku, stresu
3) měla by směřovat k odhalení příčin obtíží
Etapy diagnózy
1) formulace diagnostické otázky a vstupní hypotéza− problémy formulovány do otázek (kladou je učitelé, rodiče, žáci)
− diagnostik tvoří hypotézu, volí strategi , postup, stanovuje cíl
2) získávání diagnostických údajů, volba vhodných metod − experiment, testy, pozorování, explorativní metody, dotazník, kazuistika
3) zpracování, analýza, vyhodnocení diagnostických údajů− analýza: náročný proces, získané údaje jsou komplexní
− cíl: hodnocení výsledků z hlediska diagnostických otázek a hypotéz
4) syntéza dat, závěr, diagnóza a prognóza− odpovědi na otázku
− pochopení současného stavu jedince a pomáhá určovat výchovně-vzdělávací opatření a stanovení prognózy
5) diagnostický závěr− závěr lze vyslovit v případě, že jsou ověřené postupy, rozhodnutí
− důležitá je zpětná vazba
− v případě neúspěchu lze změnit diagnostický postup, návrh jiných opatření
− naznačuje další možný vývoj osobnosti