1A - Pedagogika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
1A
PEDAGOGIKA
Definice− společenská věda, která zkoumá podstatu, strukturu a zákonitosti výchovy a vzdělání jako záměrné, cílevědomé a
soustavné činnosti formulující osobnost člověka v různých sférách života společnosti
− sleduje vývoj školství, výchovy a vzdělávání v zahraničí
− formuluje nové vývojové trendy pro různé oblasti výchovy a vzdělávání
Předmět pedagogiky− předmětem pedagogiky je výchova
− zabývá se vším, co vytváří nějaké edukační prostředí, procesy, jež se v těchto prostředí realizují a výsledky a efekty
těchto procesů
− zabývá se člověkem v situaci výchovy
− v situaci výchovy je člověk se všemi svými vztahy ke skutečnosti
− jde o předmět zkoumání velice složitý, vyžadující interdisciplinární spolupráci všech věd o člověku
Základní charakter pedagogiky− pedagogika je věda o edukaci a vzdělávání
− zahrnuje teori i praxi
− má-li být vědou, musí se opírat o výzkum
− má svůj předmět bádání, úkoly, účel, poslání, výzkum
− má normativní, explorativní a explanativní charakter:
• normativní charakter: pedagogika stanovuje určité normy, vzory, doporučení, cíle, jak realizovat edukaci
• explorativní charakter: pedagogika je založena na poznatcích získaných z výzkumu
• explanativní charakter: pedagogika zjišťuje, popisuje, vysvětluje různé jevy edukační reality
Historický vývoj pedagogiky jako vědy− samotná věda o výchově vznikla v novověku − do té doby se rozvíjela v rámci filozofických a teologických koncepcí
− termín PED pochází z antického Řecka, kde paidagogos (obvykle vzdělaný otrok) pečoval v bohatých rodinách o děti
(pais – dítě, agóge – vedení)
− pedagogika splývala s termínem didaktika
− ve starověkém Řecku antičtí filozofové, mezi něž patřil Sokrates, Platon, Aristoteles a Demokritos formulovali