21A - Volný čas
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
21A
VOLNÝ ČAS
− Měl by vyplývat ze svob. volby člka, čím se chce zabývat (měl by dělat činn., jež ho baví, uspokojují, z čeho má radost)
− Výchovné metody ve volném čase: rozhovor, diskuze, pozorování, mravní výchova, osobnost pedagoga, průběh a
nácvik činností, metody cvičení, uplatňování odměn a trestů
Pozitivní pojetí− nezávislé, svobodné rozhodnutí o činnosti
Negativní pojetí− čas, který zbude po splnění povinností
− oblast povinností: škola, příprava do školy, cesta do školy a ze školy, zaměstnání, úklid
− oblast volného času: koníčky, brigáda, dobrovolné vzdělávání
Děti tráví volný čas v různých prostředích− domov, škola, zařízení pro výchovu mimo vyučování, hřiště
− všechny mají své klady i zápory → míra organizovanosti, bezpečnost, pedagogické vedení, rozmanitost či
jednotvárnost prostředí, míra soukromí, kontakt s vrstevníky, volba aktivit
Pedagogika volného času− při práci s dětmi a mládeži školního věku se používá někdy také označení výchova mimo vyučování− pedagogika volného času je velmi mladá věda, která nabývá na významu od 2. pol. 20. století
− pojem pedagogika volného času je dosud neustálený, chybí jednotné názvosloví
Výchova− celoživotní proces, který začíná narozením jedince a končí jeho smrtí
− cílevědomé, záměrné a organizované působení, při kterém dochází k všestrannému formování osobnost
Souvislost mezi pojmy výchova a volný čas
1) výchova pro volný čas− podstatou je utváření, rozvíjení dovedností, motivace pro hodnotné využívání volného času
2) výchova ve volném čase− bere v úvahu specifické podmínky výchovy− je součástí života každého člověka v té části lidského života, o kterém se člověk může relativně svobodně rozhodovat
3) výchova volným časem− aktivity ve volném čase, příslušné organizace, použité metody a formy jako prostředky výchovy
Funkce výchovy ve volném čase
1) výchovně-vzdělávací funkce− hlavním cílem je dovytvořit osobnost vychovávaného − působíme na stránku sociální, citovou, tělesnou
− zaměřujeme se na uvědomování, uspokojování a prohlubování zájmů, rozvíjení specifických schopností žáků
− úspěchy ve volném čase přinášejí pocit sebeuspokojení, příležitost k seberealizaci a kladnému sebehodnocení
2) zdravotní funkce− podporuje zdravotní, duševní a sociální vývoj
− usměrňování denního režimu: biorytmus, individualita člověka, organizování a spontánní aktivity, práce, odpočinek
− vedení ke zdravému stravování − dodržování zásad bezpečnost