25A - Andragogika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
25A
ANDRAGOGIKA
− výchova a vzdělávání lidí v produktivním věku − Jako první termín andragogika použil německý učitel Alexandr Kapp v roce 1833
− Andragogika nemá jednotné vymezení předmětu
Vymezení
1) celoživotní vzdělávání a učení se dospělých
2) mobilizace lidského kapitálu v prostředí sociální změny
3) animace dospělého člověka: dochází k socializaci, profesionalizaci a edukaci
Struktura andragogiky− obecná andragogika
− srovnávací andragogika
− dějiny andragogiky
− andragogická diagnostika
Andragogika je multidisciplinární věda− výchova dospělého: výchova politická, občanská, kulturní, …
− vzdělávání dospělého: jako permanentní proces
− péče o člověka: například personální management, sociální práva, poradenství, …
− Svět vzdělávání dospělých:− pestrý: tzn. tematická různorodost – různé obl. v čem chce být člověk vzděláván (např. PSY, dějiny, náboženství)
− bohatý: tzn. mnoho institucí, mnoho účastníků vzdělávání
− otevřený: tzn. měl by oslovovat kohokoliv, každý by zde si měl najít to, co jej zajímá
− dynamický: tzn. velmi silná proměnlivost vzdělávání
− málo přehledný: hodně témat, hodně organizací a institucí, které se vzděláváním dospělých zabývají
Oblasti vzdělávání dospělých
1) školské vzdělávání dospělých− vzdělávání realizované souběžně s výkonem profese (často nutný souhlas zaměstnavatele)
− cíl: dosažení nejvyšš. stupně vzděl. k již nabytému stupni (např. zákl., střední, vysokoškolské, postgraduální, …)
− organizační formy školského vzdělávání dospělých: studium večerní, konzultativní, kombinované, dálkové
2) další profesní vzdělávání dospělých− zaznamenává v současné době nejbouřlivější rozvoj − cíl: zabezpečení stálého souladu mezi kvalifikační úrovní pracovníka a potřebami pracovní praxe
− instituce: vzdělávací firemní útvary, rezortní vzdělávací zařízení, …
− organizační formy: školení, kurz, exkurze, stáž, seminář, konference
3) zájmové vzdělávání dospělých− cíl: uspokojování individuálních vzdělávacích potřeb a zájmů dospělých
− instituce: kulturní instituce, občanská sdružení, spolky, církve
− formy: přímá kontakt, lektor