Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




25A - Andragogika

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (71.24 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

25A

ANDRAGOGIKA

− výchova a vzdělávání lidí v produktivním věku − Jako první termín andragogika použil německý učitel Alexandr Kapp v roce 1833
− Andragogika nemá jednotné vymezení předmětu

Vymezení
1) celoživotní vzdělávání a učení se dospělých
2) mobilizace lidského kapitálu v prostředí sociální změny 
3) animace dospělého člověka:
 dochází k socializaci, profesionalizaci a edukaci 

Struktura andragogiky− obecná andragogika 
− srovnávací andragogika 
− dějiny andragogiky 
− andragogická diagnostika 

Andragogika je multidisciplinární věda− výchova dospělého: výchova politická, občanská, kulturní, …
− vzdělávání dospělého: jako permanentní proces 
− péče o člověka: například personální management, sociální práva, poradenství, … 
− Svět vzdělávání dospělých:− pestrý: tzn. tematická různorodost – různé obl. v čem chce být člověk vzděláván (např. PSY, dějiny, náboženství)
− bohatý: tzn. mnoho institucí, mnoho účastníků vzdělávání
− otevřený: tzn. měl by oslovovat kohokoliv, každý by zde si měl najít to, co jej zajímá 
− dynamický: tzn. velmi silná proměnlivost vzdělávání 
− málo přehledný: hodně témat, hodně organizací a institucí, které se vzděláváním dospělých zabývají

Oblasti vzdělávání dospělých
1) školské vzdělávání dospělých− vzdělávání realizované souběžně s výkonem profese (často nutný souhlas zaměstnavatele)
− cíl: dosažení nejvyšš. stupně vzděl. k již nabytému stupni (např. zákl., střední, vysokoškolské, postgraduální, …)
− organizační formy školského vzdělávání dospělých: studium večerní, konzultativní, kombinované, dálkové 
2) další profesní vzdělávání dospělých− zaznamenává v současné době nejbouřlivější rozvoj − cíl: zabezpečení stálého souladu mezi kvalifikační úrovní pracovníka a potřebami pracovní praxe 
− instituce: vzdělávací firemní útvary, rezortní vzdělávací zařízení, … 
− organizační formy: školení, kurz, exkurze, stáž, seminář, konference 
3) zájmové vzdělávání dospělých− cíl: uspokojování individuálních vzdělávacích potřeb a zájmů dospělých 
− instituce: kulturní instituce, občanská sdružení, spolky, církve 
− formy: přímá kontakt, lektor 

Témata, do kterých materiál patří