2A - Přehled základních pedagogických pojmů
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
2A
PŘEHLED ZÁKLADNÍCH PEDAGOGICKÝCH POJMŮ
− Rozlišujeme velký počet pedagogických pojmů
− Jejich definice nemusí být ujasněná, liší se dle autorů a zdrojů
Edukace
− zahrnuje v sobě jak výchovu, tak i vzdělávání
− můžeme říci, že je to věda zabývající se výchovou a vzděláváním
Výchova
− cílevědomé, záměrné, organizované a plánovité působení, při kterém dochází k všestrannému formování osobnosti
− specificky lidská činnost
− výchova ve společnosti zajišťuje předávání „duchovního majetku“ z generace na generaci
− výchova je hlavní složkou procesu socializace (začleňování člověka do společnosti)
− při výchově dochází k vzájemnému působení mezi vychovávajícím a vychovávaným → obě strany jsou aktivní,
vedoucí roli má pedagog
− znaky výchovy:
• záměrnost
• cílevědomost
• dlouhodobost
• pozitivní působení
Charakter výchovy− permanentní
• výchova je celoživotní proces rozvíjení osobnosti
• nutné je spojení heteroedukace (výchova druhým jedincem) a autoedukace (sebevýchova)
• v mládí převažuje heteroedukace a postupně je to autoedukace
− adaptační funkce (přizpůsobení)
• výchova tuto funkci plní, když obsah, který předává, umožňuje, aby se člověk zařadil do společnosti
− anticipační charakter (předvídání)
• nesmíme předávat pouze to, co jedinec potřebuje dnes, ale co bude potřebovat i v budoucnosti
• klade se velký důraz na formativní stránku – rozvinutí myšlenkových procesů člověka, vyjadřovací schopnosti,
koncentrace paměti, techniky učení, …
Rozdělení výchovy− intencionální (přímá):
• bezprostřední působení pedagoga na jedince
• základní prostředkem je vyučování
• zejména působení škol
− funkcionální (nepřímá):
• zejména organizované zájmové vzdělávání
• zahrnuje celoživotní vzdělávání
• respektuje prvek dobrovolnosti, demokratismu, zážitkovosti dětí, schopnost překonávat překážky
• například média, internet