Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




2A - Přehled základních pedagogických pojmů

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (74.17 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

2A 

PŘEHLED ZÁKLADNÍCH PEDAGOGICKÝCH POJMŮ

− Rozlišujeme velký počet pedagogických pojmů 
− Jejich definice nemusí být ujasněná, liší se dle autorů a zdrojů

Edukace

− zahrnuje v sobě jak výchovu, tak i vzdělávání 
− můžeme říci, že je to věda zabývající se výchovou a vzděláváním 

Výchova

− cílevědomé, záměrné, organizované a plánovité působení, při kterém dochází k všestrannému formování osobnosti 
− specificky lidská činnost
− výchova ve společnosti zajišťuje předávání „duchovního majetku“ z generace na generaci
− výchova je hlavní složkou procesu socializace (začleňování člověka do společnosti)
− při výchově dochází k vzájemnému působení mezi vychovávajícím a vychovávaným → obě strany jsou aktivní, 

vedoucí roli má pedagog 

− znaky výchovy:

• záměrnost
• cílevědomost
• dlouhodobost
• pozitivní působení 

Charakter výchovy− permanentní

• výchova je celoživotní proces rozvíjení osobnosti
• nutné je spojení heteroedukace (výchova druhým jedincem) a autoedukace (sebevýchova)
• v mládí převažuje heteroedukace a postupně je to autoedukace 

− adaptační funkce (přizpůsobení)

• výchova tuto funkci plní, když obsah, který předává, umožňuje, aby se člověk zařadil do společnosti 

− anticipační charakter (předvídání)

• nesmíme předávat pouze to, co jedinec potřebuje dnes, ale co bude potřebovat i v budoucnosti 
• klade se velký důraz na formativní stránku – rozvinutí myšlenkových procesů člověka, vyjadřovací schopnosti, 

koncentrace paměti, techniky učení, … 

Rozdělení výchovy− intencionální (přímá):

• bezprostřední působení pedagoga na jedince 
• základní prostředkem je vyučování 
• zejména působení škol 

− funkcionální (nepřímá):

• zejména organizované zájmové vzdělávání 
• zahrnuje celoživotní vzdělávání 
• respektuje prvek dobrovolnosti, demokratismu, zážitkovosti dětí, schopnost překonávat překážky 
• například média, internet 

Témata, do kterých materiál patří