3A - Výchova
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
3A
VÝCHOVA
− předmětem pedagogiky
− zkoumá zákonitosti vývoje člověka ve všech obdobích jeho života
− vychází ze skutečnosti, že výchova a vzdělávání se stávají celoživotním procesem
− je nutné zkoumat tento proces ve všech obdobích lidského života
− cílevědomé, záměrné, organizované a plánovité působení, při kterém dochází k všestrannému formování osobnosti
− Všestranná výchova se zaměřuje na rozvoj člověka z hlediska rozumového, smyslového, charakterového, mravního,
citového, tělesného
− Všestranná výchova se skládá z jednotlivých složek výchovy, kterými jsou: složka estetická, pracovní, tělesná,
rozumová, jazyková, mravní
Znaky výchovy
− záměrnost, cílevědomost, dlouhodobost, pozitivní působení
− probíhá v určitém čase a za určitých podmínek − typicky lidská činnost− společensky podmíněná – řešení společenských problémů − Výchova je hlavní složkou procesu socializace (začleňování člověka do společnosti)
− Při výchově dochází k vzájemnému působení mezi vychovávajícím a vychovávaným → obě strany jsou aktivní,
vedoucí roli má pedagog
− Výchova je celoživotní proces, který začíná narozením jedince a končí jeho smrtí
Faktory ovlivňující, omezující či limitující výchovné působení
Dědičnost – dědičné předpoklady− biologická podmíněnost:
• dána genetickou výbavou každého organismu
• promítá se do fyzických rysů, typů nervové soustavy, vloh apod.
− dědičné faktory, zdravotní stav: momentální zdravotní indispozice (teplota, rýma), trvalé (handicap, duševní nebo
fyzický stav člověka)
− uspokojování vnitřních potřeb:
• fyzické: příjem potravin, tekutin, vylučování, práce vlastním tempem, potřeba aktivity a odpočinku
• psychické: potřeba lásky a náklonnosti, seberealizace, uznání
• další podmínky: