6A - Problematika výchovných cílů (2)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
6A
PROBLEMATIKA VÝCHOVNÝCH CÍLŮ
Cíle výchovy
− výchovné cíle tvoří rozvětvenou soustavu − vztahují se k vyučování, jsou pro pedagoga
− důležité je průběžné stanovování cílů
− tvůrce J. A. Komenský− disciplína – pedagogická teleologie− Výchovné cíle jsou součástí výchovně-vzdělávacího procesu
− každý cíl musí být: komplexní, kontrolovatelný, soudružnost (cíle v jednotl. vyuč. hodinách, tématech, ročnících by na
sebe měly navazovat), přiměřenost
Cíl výchovy v rámci vzdělávání− představa pedagoga o dosažených výsledcích ve vzdělávání a i výchově
− neustále se aktualizují, neustále se s nimi pracuje – kvůli stále se vyvíjející spol. – pokud se neaktualizují, jsou nefční
− z cílů vyplývá obsah, prostředky, principy, metody a formy výchovy
Jak jich dosáhneme?− Soustavnou a dlouhodobou prací s výchovnou skupinou (třídou)
− Výchovné cíle musí být neustále srovnávány s realitou− Cíle jsou konkretizovány v učebnicích, učebních plánech, osnovách
2 přístupy k cílům− 1. odmítání společenské podmíněnost (nadpřirozeno)
− 2. podmíněnost společnost (zohledňuje se subjektivní (na žáka) a objektivní (na společnost) přístup
Funkce cílů− Orientační – správná pedagogická orientace
− Motvační a stmulační funkce – vzbudit zájem o ochotu překonávat překážky
− Realizační funkce – přeměna představ pedagoga do reality – stanoví si cíle, které přemění do reality
− Regulační funkce – srovnávání výsledků s tím, čeho jsme chtěli dosáhnout
Metody cílů− Analýza – zaměřuje se na požadavky společnosti, požadavky kladené na člověka, žáka
− Emperická – výzkum
1. dělení − Kognitvní – Vzdělávací, poznávací, osvojení si poznatků
− Afektvní – postojové neboli hodnotové
− Psychomotorické – řeč, psaní, masáž, zpěv