7A - Pedagogické principy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
7A
PEDAGOGICKÉ PRINCIPY A SEBEVÝCHOVA
Pedagogické principy
− Princip (pravidlo): ukazuje nám, jak bychom měli postupovat, abychom dosáhli úspěchu
− Pedagogika po staletí usilovala o pravidla, která by zajišťovala efektivnost výchovně vzdělávacího působení− Tak vznikly pedagogické principy
− nejobecnější zásady, které optimalizují výchovně vzdělávací proces− nejobecnější pravidla, praxí ověřené zásady, které podmiňují efektivnost výchovy, usnadňují práci učitelů, žáků a
vedou k trvalejším výsledkům
− platí pro děti, mládež i dospělé, v oblasti školní i mimoškolní, ve všech institucích a situacích
− PED princip = PED zásada: platí, že zásada se stává principem až po jejím opětovném prověření v praxi
− O formulaci pedagogických principů se pokusili: J. A. Komenský, Pestalozzi, Spencer, John Locke, …
Historický vývoj pedagogických principů− Platón a Aristoteles: vyslovili požadavky jako soustavnost vých. práce, aktivnost vychovávaného jedince, přiměřenost
− období renesance: požadavek názornosti, aktivity a samostatnosti → v praxi se neprosadili
− J. A. Komenský:
• Velká didaktika
• pedagogické principy jsou jeho klíčovou otázkou • důraz kladl na názornost, soustavnost, přiměřenost, všestrannost • všechny principy uplatnil při tvorbě svých učebnic (například Brána jazyků otevřená)
− J. J. Rousseau: přirozenost, svoboda a osobní zkušenost jedince
− Spencer: v polovině 19. století kritizuje odtržení výchovy od sociálních funkcí, které má jedinec ve společnosti
− novodobá pedagogika:
• Pestalozzi
• princip soustavnosti, princip výchovného vyučování jako požadavek stálého vyučování, vzdělávání s mravní
výchovou jedince
− reformní a alternativní PED 20. století: zdůrazňuje princip aktivnosti, samostatnosti, přiměřenosti a tvořivosti
Základní pedagogické principy
1. princip cílevědomosti