Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




7A - Pedagogické principy

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (82.36 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

7A

PEDAGOGICKÉ PRINCIPY A SEBEVÝCHOVA

Pedagogické principy

− Princip (pravidlo): ukazuje nám, jak bychom měli postupovat, abychom dosáhli úspěchu
− Pedagogika po staletí usilovala o pravidla, která by zajišťovala efektivnost výchovně vzdělávacího působení− Tak vznikly pedagogické principy
− nejobecnější zásady, které optimalizují výchovně vzdělávací proces− nejobecnější pravidla, praxí ověřené zásady, které podmiňují efektivnost výchovy, usnadňují práci učitelů, žáků a 

vedou k trvalejším výsledkům

− platí pro děti, mládež i dospělé, v oblasti školní i mimoškolní, ve všech institucích a situacích
− PED princip = PED zásada: platí, že zásada se stává principem až po jejím opětovném prověření v praxi
− O formulaci pedagogických principů se pokusili: J. A. Komenský, Pestalozzi, Spencer, John Locke, …

Historický vývoj pedagogických principů− Platón a Aristoteles: vyslovili požadavky jako soustavnost vých. práce, aktivnost vychovávaného jedince, přiměřenost
− období renesance: požadavek názornosti, aktivity a samostatnosti → v praxi se neprosadili  
− J. A. Komenský:

• Velká didaktika 
• pedagogické principy jsou jeho klíčovou otázkou • důraz kladl na názornost, soustavnost, přiměřenost, všestrannost • všechny principy uplatnil při tvorbě svých učebnic (například Brána jazyků otevřená)

− J. J. Rousseau: přirozenost, svoboda a osobní zkušenost jedince
− Spencer: v polovině 19. století kritizuje odtržení výchovy od sociálních funkcí, které má jedinec ve společnosti 
− novodobá pedagogika: 

• Pestalozzi 
• princip soustavnosti, princip výchovného vyučování jako požadavek stálého vyučování, vzdělávání s mravní 

výchovou jedince

− reformní a alternativní PED 20. století: zdůrazňuje princip aktivnosti, samostatnosti, přiměřenosti a tvořivosti 

Základní pedagogické principy
1. princip cílevědomosti

Témata, do kterých materiál patří