Metody výchovy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Vyjmenovat všechny metody výchovy, vysvětlit jejich využití
v praxi (kategorizace trestů a odměn).
Vychovatel by měl získat sympatie, důvěru, respekt a autoritu.
Rozlišujeme metody:
Vysvětlování a přesvědčování – tento způsob formuje mravní vědomí žáka. Je vytvářen předpoklad pro samostatné a uvědomělé chování. Vysvětlování patří k častým výchovným metodám. Znamená objasňování základních požadavků. Přesvědčování je metoda, kdy se argumentací dosahuje soulad mezi myšlením vychovatele a vychovávaného.
Rada – je důležité, abychom dítěti radili laskavým tónem, jinak to nebude rada, ale rozkaz.
Prosba – děti lépe reagují na prosbu než na rozkaz, dítě má možnost volby.
Rozkaz - musí být jasný, stručný, ne příliš častý, konkrétní, neodkladný, musíme hlavně dbát na důslednost. Po splnění kontrolujeme a důležitá je pochvala.
Povzbuzování – je to metoda, která působí na emoce. Podporuje pozitivní chování
a snaží se napravit negativní chování. Jedinec má po určitém projevu povzbuzení sklon jej zopakovat. Důležitá je zde správná a častá motivace a dodávání sebedůvěry.Příklad – příkladem jsou např. sourozenci, jiné děti nebo i hrdinové ať filmoví či literární.
-
Cvičení - využití teorie v praxi, získání návyku a následně trénink
Metody výchovy ve škole:
Pozorování – musí mít určitý cíl, zaznamenává se průběh, extrospekce je pozorování vnějšího chování člověka, introspekce je sebepozorování. Může být krátkodobé, dlouhodobé.
Rozhovor – důležité je navázat kontakt, vzbudit důvěru, reagovat na jeho projevy, přesně zaznamenat údaje. Rozhovor může být volný, řízený s konkrétním záměrem. V případě pohovoru rozeznáváme pohovor agresivní, přátelský, mlčenlivý, nesouvislý.
Praktická činnost – PV, TV HV, VV
Četba – analýza textu
Odměna:
slovní – souhlas, uznání
sociální – úsměv, pohlazení, pomazlení, polibek
věcná odměna – střídmě, zaslouženě, spravedlivě
Trest:
sociální – mimika, práce s hlasem
předmětný – odnětí hračky, zákaz televize – nikdy ne jídlo či oblečení
tělesný – zásadně nepoužíváme!
Rizika trestů:
může narušit vztah vychovatel – dítě – nespravedlivý, pokořující
dítě si vytváří strategii úniku a podvodu – lhaní
trest přináší nežádoucí poučení, že silní smějí trestat slabší
Zásady při používání trestů:
netrestat často
nejméně vhodný druh trestu
netrestat v afektu
míra trestu – závažnost provinění – spravedlivost
trest nesmí být krutý – temná místnost, klečení v koutě
nesmí být ponižující – psychická šikana, zesměšňování
nesmí být příliš bolestivý – fyzická šikana
netrestáme prací
dítě musí vědět za co je trestáno
respektujeme typ temperamentu dítěte
respektujeme úroveň inteligence – příliš malé děti nebo mentálně postižení
po trestu je nutné obnovit normální vztah – pozor na introverty a melancholiky