Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Metody výchovy

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (15.7 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Vyjmenovat všechny metody výchovy, vysvětlit jejich využití
v praxi (kategorizace trestů a odměn).

Vychovatel by měl získat sympatie, důvěru, respekt a autoritu.

Rozlišujeme metody:

  • Vysvětlování a přesvědčování – tento způsob formuje mravní vědomí žáka. Je vytvářen předpoklad pro samostatné a uvědomělé chování. Vysvětlování patří k častým výchovným metodám. Znamená objasňování základních požadavků. Přesvědčování je metoda, kdy se argumentací dosahuje soulad mezi myšlením vychovatele a vychovávaného.

  • Rada – je důležité, abychom dítěti radili laskavým tónem, jinak to nebude rada, ale rozkaz.

  • Prosba – děti lépe reagují na prosbu než na rozkaz, dítě má možnost volby.

  • Rozkaz - musí být jasný, stručný, ne příliš častý, konkrétní, neodkladný, musíme hlavně dbát na důslednost. Po splnění kontrolujeme a důležitá je pochvala.

  • Povzbuzování – je to metoda, která působí na emoce. Podporuje pozitivní chování
    a snaží se napravit negativní chování. Jedinec má po určitém projevu povzbuzení sklon jej zopakovat. Důležitá je zde správná a častá motivace a dodávání sebedůvěry.

  • Příklad – příkladem jsou např. sourozenci, jiné děti nebo i hrdinové ať filmoví či literární.

  • Cvičení - využití teorie v praxi, získání návyku a následně trénink

Metody výchovy ve škole:

  • Pozorování – musí mít určitý cíl, zaznamenává se průběh, extrospekce je pozorování vnějšího chování člověka, introspekce je sebepozorování. Může být krátkodobé, dlouhodobé.

  • Rozhovor – důležité je navázat kontakt, vzbudit důvěru, reagovat na jeho projevy, přesně zaznamenat údaje. Rozhovor může být volný, řízený s konkrétním záměrem. V případě pohovoru rozeznáváme pohovor agresivní, přátelský, mlčenlivý, nesouvislý.

  • Praktická činnost – PV, TV HV, VV

  • Četba – analýza textu

Odměna:

  • slovní – souhlas, uznání

  • sociální – úsměv, pohlazení, pomazlení, polibek

  • věcná odměna – střídmě, zaslouženě, spravedlivě

Trest:

  • sociální – mimika, práce s hlasem

  • předmětný – odnětí hračky, zákaz televize – nikdy ne jídlo či oblečení

  • tělesný – zásadně nepoužíváme!

Rizika trestů:

  • může narušit vztah vychovatel – dítě – nespravedlivý, pokořující

  • dítě si vytváří strategii úniku a podvodu – lhaní

  • trest přináší nežádoucí poučení, že silní smějí trestat slabší

Zásady při používání trestů:

  • netrestat často

  • nejméně vhodný druh trestu

  • netrestat v afektu

  • míra trestu – závažnost provinění – spravedlivost

  • trest nesmí být krutý – temná místnost, klečení v koutě

  • nesmí být ponižující – psychická šikana, zesměšňování

  • nesmí být příliš bolestivý – fyzická šikana

  • netrestáme prací

  • dítě musí vědět za co je trestáno

  • respektujeme typ temperamentu dítěte

  • respektujeme úroveň inteligence – příliš malé děti nebo mentálně postižení

  • po trestu je nutné obnovit normální vztah – pozor na introverty a melancholiky

Témata, do kterých materiál patří