Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika č. 3

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (17.86 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

3.
Osobnost pedagoga z hlediska vzdělanostních a osobnostních předpokladů a možné typologie, jeho jednání a chování ke vztahu k dětem, rodičům a veřejnosti

OSOBNOST PEDAGOGA

UČITEL

  • Vytváří předpoklady pro rozvoj celé společnosti

  • Jeden z nejdůležitějších formativních vlivů žáka

  • Řídí činnost žáků = organizuje, vysvětluje, kontroluje

  • Využívá = Motivaci, metody, zásady, organizační formy

Na osobnosti učitele závisí úspěch celého výchovně vzdělávacího procesu. Na učiteli záleží, jaký vztah si žák vybuduje k vyučovacímu procesu a ke škole.

DOBRÝ UČITEL = Podporuje spolupráci žáků, rozvíjí iniciativu žáků, umožňuje žákům spoluúčast při rozhodování, nepoužívá nátlak, neponižuje

ŠPATNÝ UČITEL = Třídu zastrašuje, žáky označuje za neschopné, rozkazuje

*Jaký učitel je podle mě ten dobrý – vlastní zkušenosti s dobrým i třeba se špatným učitelem*

TYPOLOGIE UČITELE

UČITEL Z HLEDISKA OBSAHU VÝCHOVY

PAJDOTROP (pais – dítě) – Tento typ učitele chce, aby se děti cítily dobře. Převládá citová stránka nad rozumovou. Improvizuje. Chce si získat u dětí důvěru. Podněcuje děti k tvořivosti, aktivitě. Hodí se do MŠ, ale i na 1. Stupeň ZŠ

LOGOTROP (Logos – slovo) – Preferuje výklad. Přesně dodržuje stanovený učební program, dbá na návyky a dovednosti. Preferuje rozumovou stránku nad citovou. Má od dětí určitý odstup. Hodí se na vyšší typy škol, 2. Stupeň ZŠ, SŠ, VŠ

UČITEL PODLE PŘÍSTUPU K VEDENÍ DĚTÍ

DEMOKRATICKÝ TYP – Vede žáky s ohledem na jejich potřeby a zájmy. Respektuje jejich názory a dokáže přijmout jejich nesouhlas. Má smysl pro plnění cílů, ale i pro spolupráci s žáky při jejich dosažení. Dbá na pravidla a zásady chování. Je laskavý a trpělivý. Hodí se ke všem věkovým skupinám žáků, má velmi dobré výsledky.

AUTORITATIVNÍ TYP – Má mezi žáky přirozenou autoritu. K plnění povinností je přísný, ale u žáků má takový respekt, že úkoly jim svěřené dělají ochotně a rádi a nemají pocit, že by byli do školní práce nuceni.

AUTORITÁŘSKÝ TYP – Řídí se vlastními požadavky na žáky. Tyto požadavky jsou vysoké a náročné. Nebere v úvahu názory žáků, kontroluje, prosazuje se, nemá rád kompromisy, má nátlakové chování, autoritu si vynucuje přísností. Žáci jsou spíše pasivní, nesnaží se. Někteří žáci reagují negativismem.

LIBERÁLNÍ TYP – Žáci mají bezmeznou volnost. Jeho práce je chaotická, nepromyšlená, zmatkuje. Podřizuje se žákům. Žáci své volnosti často zneužívají, dělají si, co chtějí. Nemusí plnit své povinnosti, protože jim to vždy projde. Žáci jsou neukáznění a ztrácí pocit jakékoliv jistoty. Učitel nemá vedoucí roli.

UČITEL PODLE VZTAHU K VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVACÍ PRÁCI

VĚDECKO-SYSTEMATICKÝ TYP – Má předem promyšlené metody. Upřednostňuje jasně daný systém, který jednoznačně dodržuje, nic neponechává náhodě. Klade důraz na vědomosti, dovednosti a návyky. Často se dostává do vedoucích funkcí. Je cílevědomý, logický a učivo dětem vysvětluje odborně, dokonale. Rozvíjí u dětí řeč a slovní fráze.

Témata, do kterých materiál patří