Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika č. 6

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (22.58 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

6.
Hra a hračka v životě dítěte

HRA

*To samé jako v otázce číslo 5. Takže půlku otázky už umíš! *

  • Jednoznačná definice hry neexistuje

  • výchovný prostředek, který má nezastupitelnou úlohu v předškolním věku dítěte

  • Základní druh lidské činnosti

  • nejpřirozenější projev aktivity dítěte a vývojové potřeby dětí tohoto věku

DÍTĚ SE ROZVÍJÍ PO STRÁNCE:

  • Rozumové (Poznávání věcí, učení, zkušenosti)

  • Tělesné (Rozvoj pohybu, procvičování jemné a hrubé motoriky)

  • Mravní (Pěstování volních vlastností, v znik charakteru, umět se omluvit, umět se podřídit pravidlům hry)

  • Estetické (Tříbení vkusu, vnímání krásna)

  • Pracovní (Zvládání drobných pracovních dovedností)

  • Sociální (Učení spolupráce v menší i větší skupině, vznik společenských vztahů)

  • Citové (Uvolnění citů, regulace citů)

  • Seberegulační (Získávání návyků, pěstování trpělivosti)

  • Jazykové (Rozvoj řeči, kultivace řeči)

  • Paměťové (Prohlubování paměti)

  • Tvořivé (Rozvoj představivosti, tvořivosti, fantazie)

ZNAKY HRY:

  • Spontánnost – Dítě si volí hru a hraje ji přirozeně, zvolená hra odpovídá zájmům a potřebám dítěte

  • Samoúčelnost – Pro dítě je důležitý průběh hry, nikoliv výsledek. Účel vidí jen v hraní si a nepřemýšlí o tom, že hrou něco získává, učí se

  • Citové uspokojení – Dítě hru citově prožívá, vkládá do ní celou svou osobnost, cítí se dobře

  • Symboličnost – Dítěti nahrazují skutečnost různé nástroje, materiály, úkony, které pro dítě označují skutečné věci či skutečné nástroje (Kolečko = volant, kostička = auto)

  • Humor a legrace – Ideální je, když dítěti hra přináší uvolnění a zábavu

ASPEKTY HRY:

Hru může odborník využít k práci s dětmi

  • Motivační aspekt – Hrou můžeme dítě motivovat například k učení, práci

  • Diagnostický aspekt – Pomocí hry můžeme zjistit nedostatky či problémy dítěte. Dítě se ve hře prozrazuje. Dokáže dokonale ukázat v jakém prostředí rodiny vyrůstá, jak jeho rodina finguje či nefunguje a také ukáže, zda je nebo není opožděno

  • Terapeutický aspekt – Hrou můžeme léčit nedostatky či problémy dítěte

PODSTATA HRY:

  • Spočívá v možnostech dítěte, je pro dítě přirozeně zvládnutelná, tím podporuje jeho psychickou rovnováhu

  • Přináší klid a vyrovnanost, prověřuje jeho dosaženou úroveň a ověřuje schopnost dítěte něco vyřešit a vykonat

  • Dítě uspokojuje

PEDAGOGICKÉ TŘÍDĚNÍ HER

  1. HRY TVOŘIVÉ (PŘIROZENÉ):

  • Hry námětové – Hry na někoho, na něco

  • Hry dramatizující – Hry s jednáním, s dějem

  • Hry konstruktivní – Stavění, skládání, práce s materiálem

  1. HRY S PRAVIDLY (UMĚLÉ):

  • Didaktické hry

  • Pohybové hry

  1. HRA VE VYUČOVÁNÍ

  1. HRY TVOŘIVÉ (PŘÍROZENÉ)

NÁMĚTOVÉ HRY

Dítě si zvolí námět a na základě své představivosti a fantazie vstupuje do rolí, které s námětem souvisejí. Velmi často je používáno slovo „Jako“

Témata, do kterých materiál patří