Pedagogika č. 8
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
8.
Cíle, obsah a podmínky předškolního vzdělávání, problematika pedagogického projektování (RVP, ŠVP, TP, projekt, denní příprava učitelky)
CÍLE, OBSAH PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ
Cíle a záměr předškolního vzdělávání jsou obsaženy v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV)
Mateřské školy si dnes mohou vybrat různé vzdělávací programy, učitelé mohou volit různé pedagogické přístupy, mohou uplatňovat vlastní iniciativu
Děti jsou vnímány jako osobnosti účastnící se procesu výchovy a vzdělávání
V současné době neexistují jednotně použitelné metodické postupy na práci mateřských škol ani jednotné výchovné postupy učitelů.
Mateřské školy si svůj školní program sestavují samy
Záměrem je dovést dítě na konci jeho předškolního období k tomu, aby v rozsahu svých osobních předpokladů získalo věku přiměřenou fyzickou, psychickou i sociální samostatnost, aby záskalo základy pro budoucí vzdělávání a další zdravý rozvoj.
DÍTĚ BY MĚLO ZÍSKAT:
Základy zdravého sebevědomí
Schopnost být samo sebou a zároveň se přizpůsobit životu ve společnosti
Schopnost jednat v duchu základních lidských a etických hodnot
OBECNÉ CÍLE PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ
Získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost
Rozvíjet poznávání sebe sama (zájmy, možnosti, potřeby)
Vytvářet příležitosti pro získání sebevědomí a zdravé sebedůvěry
Vést dítě k zájmu podílet se na společném životě a činnostech ve škole i v rodině (spolupráce, tolerance, spoluzodpovědnost)
Vést dítě k poznání, že může svoji životní situaci ovlivňovat, jednat svobodně, ale za své činy plně odpovídat
Rozvíjení dítěte a jeho schopnosti učení
Podporovat těl. Rozvoj a zdraví dítěte, pocit spokojenosti a pohody
Systematicky rozvíjet řeč dítěte a cvičit schopnosti usnadňující proces učení
Podporovat dítě k aktivnímu poznávání
Povzbuzovat chuť k učení, zájem poznávat a objevovat, porozumět životu kolem sebe
Rozvíjet schopnost přemýšlet, rozhodovat, poznávací sch., fantazii, zájmy a nadání
Rozvíjet sch. Přizpůsobovat se, reagovat na změny a vyrovnávat se s nimi
Osvojení si základů hodnot, na nichž je založena naše společnost
Poskytnout dítěti možnost poznávat hodnoty (lidská práva, svoboda, rovnost lidí
Přispívat k předávání kulturního dědictví, jeho hodnot a tradic jazyka
Rozvíjet sch. Komunikovat, spolupracovat na činnostech a rozhodnutích
Vést děti k vnímání a respektování různých kulturních komunit
OBSAH PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ
Obsah předškolního vzdělávání je hlavním prostředkem rozvoje a kultivace předškolního dítěte
Základní obsah předškolního vzdělávání je přizpůsoben přirozenému vývoji dětí. Obsah je řazen do oblastí, které odpovídají jeho věku, vývoji a schopnostem.
Všeobecně dané jsou tematické okruh. Učitelky si stanoví týdenní program , kterými budou naplňovat cíle předšk. Vzdělávání.
Předškolní dítě se učí na základě své interakce a na jeho zážitku s ním. Vzdělávací činnosti v MŠ jsou založeny na přímých zážitcích dítěte.