Volný čas a životní styl
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Volný čas a životní styl (výživa, spánek, pohyb) - nebezpečí „závislostí“, hry, význam her a rozdělení her.
Volný čas:
Volný čas je doba, po kterou člověk patří sám době, může se svobodně rozhodnout
o činnostech, které mu přinášejí odpočinek a potěšení.Ideální využití volného času je užitečné pro jednotlivce i pro společnost.
Funkce volného času:
Odpočinek – relaxace duševní i tělesná, kompenzace únavy.
Zábava – uspokojení potřeb.
Vlastní rozvoj člověka -
Činnosti ve volném času:
Činnost manuální – tvoření, výroba, pletení.
Činnost fyzická – sport, turistika, cestování.
Činnost estetická – malování, sochařství.
Činnost intelektuální – šachy, jazykové kroužky.
Činnost sociální – aktivity společenské.
Vnější vlivy na trávení volného času:
Prostředí, ve kterém se nachází dítě či mladý člověk, má na dotyčného jedince silný vliv. Pozitivní i negativní vlivy, dostatek či absence příležitostí a možností k naplňování volného času a celkovému rozvoji osobnosti, příklady k napodobování a přejímání principů a forem životního stylu, podpora či destrukce snah jedince, tím vším se vytváří či vytrácí prostor pro výchovné zhodnocování volného času a formování dobrého životního stylu.
Rodina
Lokalita
Druh bydlení, velikost obce, doprava
Škola, spolužáci
Média – rádio, televize, internet
Kultura
Cestování – vliv rodiny finanční možnosti
Škola:
Od školy jako výchovné instituce se očekává, že kromě svých hlavních vzdělávacích a výchovných funkcí, bude vytvářet předpoklady pro úspěšný vstup dětí a mládeže do profesionálního, občanského a volnočasového života. Na základě dobrovolné účasti dětí a mládeže na volnočasových aktivitách školy dochází postupně k rozvoji individuálních předpokladů účastníků a jejich zájmového vzdělávání. Tato činnost školy plní výchovně
Média:
Způsob trávení volného času mládeže je stále více spojen s médii. Upozorňuje, že činnosti spojené s používáním médií zaujímají mezi volnočasovými aktivitami mládeže přední příčky v četnosti a rozsahu stráveného času. Přirozené prostředí je tak často vytlačováno prostředím virtuálním.
Vnitřní vlivy na trávení volného času:
Zdravotní stav
Věk
Typ temperamentu
Aspekty inteligence
Talent, vlohy
Potřeby – potřeba pohybu, potřeba seberealizace
Schopnosti navíc – adaptabilita, flexibilita, kreativita
Výběr zájmových kroužků:
Přihlásit děti do kroužku včas – omezená kapacita
Výběr vždy konzultovat s dítětem
Zjistit si kam a ke komu dítě dávám
Pamatovat na vzdálenost zájmové aktivity a možnost přesunu
Zjistit si jaké výdaje kroužek obnáší
Pozor na termín překroužkováno – dítě má příliš mnoho kroužků které zasahují i do přípravy do školy.