H 5 - Hospodarska soutez
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
5) HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ – charakteristika, pojem soutěžitel, formy narušení hospodářské soutěže, nekalá soutěž, charakteristika jednotlivých podstat nekalé soutěže
- právem Hospodářské soutěže rozumíme soubor právních norem, které upravují pravidla Hospodářské soutěže
- normy, které chrání subjekty v rámci té soutěže
- Obchodní zákoník pojem „Hospodářská soutěž“ nevymezuje
- lze jim však rozumět střetnutí soutěžitelů v hospodářské oblasti, jehož cílem je předstihnout ostatní soutěžitele a získat tím větší hospodářský prospěch
- soutěžení subjektů na určitém hospodářském trhu
- Účastníci – soutěžitelé jsou Fyzické i Právnické osoby, podnikatelé, pokud soutěžitel zjistí, že někdo jiný podnikající ve stejném oboru prodává pod cenou, má právo se obrátit na soud, normy, které chrání subjekty v rámci soutěže
- Soutěžitel – účastník Hospodářské soutěže, mají právo rozvíjet svoji soutěžní činnost v zájmu dosažení hospodářského prospěchu. K výkonu této činnosti mají právo se sdružovat, soutěžitelé musí dbát na dodržování pravidel
- Formy narušení Hospodářské soutěže:
Dohody narušující hospodářské smlouvy – dohody proti dobrým mravům, typy – víše ceny, nebudou odebírat od daného dodavatele, rozděleni trhu (příklad: všechny čerpací stanice (benzínky) se spojí a budou mít stejnou cenu)
Dominantní postavení – soutěžitel má na trhu takovou sílu, tak se může chovat nezávisle nad ostatními soutěžiteli, ten kdo má dominantní postavení je Monopol
Spojování soutěžitelů - 1 soutěžitel skupuje ostatní soutěžitele, o skoupení rozhoduje Antimonopolní úřad
- Nekalá soutěž – aby se jednalo o nekalou soutěž, musí být
Jednání v hospodářské soutěži
Rozpor s dobrými mravy Hospodářské soutěže
Újma jinému soutěžiteli (újma, která teprve hrozí nebo už vznikla)
- Skutkové podstaty nekalé soutěže:
Klamavá reklama – podstata je vyvolávat klamavou představu o výrobcích či výkonech
Klamavé označení zboží a služeb – čokoláda z Polska (Ale na zadní straně produktu se dozvíme, že to pochází z Rakouska), zatajení skutečného původu zboží, vyvolává klamné domnění, že určité zboží má – zvláštní znaky, zvláštní jakost, je z určitého místa, od určitého výrobce
Srovnávací reklama – srovnání přímo či nepřímo s jiným soutěžitelem, pokud to není klamavé, tak může býti, musí být objektivní, nelze zlehčovat soutěžitele
Vyvolání nebezpečí záměny – užití obchodní firmy nebo názvu, napodobení cizích výrobků (užití stejného obalu Milky, ale produkt se bude jmenovat Fialka)
Parazitování na pověsti – využívání pověsti jiného soutěžitele z důvodu získání prospěchu pro sebe
Podplácení – aktivní (dávám), pasivní (si říkám)
Zlehčování – po jiném soutěžiteli rozšiřuje nepravdivé údaje s cílem se obohatit
Porušení obchodního tajemství – na venek vyzradit obchodní tajemství dané obchodní firmy