Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




14B - Myšlení a schopnosti

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (76.97 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

14B

MYŠLENÍ A SCHOPNOSTI

MYŠLENÍ

− Poznávací proces, kterým získáváme zkušenost
− Navazuje na smyslové vnímání, využívá pamět a tvořivost
− Myšlení je založené na chápání, řešení problémových situací
− Základní výsledek myšlení je pojem (zobrazení obecných znaků a vztahů určité skupiny jevů)

Stupně myšlení:− konkrétní myšlení: vyvoláno bezprostřední praktckou činností 
− abstraktní myšlení: schopnost zobecňovat, je spojeno s řečí 

Formy myšlení:− slovní podoba, jíž člověk vyjadřuje výsledek svého myšlení 
− základní formy:

• pojem: slovní vyjádření obecných a podstatných znaků předmětu nebo jevu 
• soud: vyjádření vztahu mezi dvěma pojmy 
• úsudek: vyjádření vztahu mezi dvěma nebo více pojmy 

Myšlenkové operace:− nejjednodušší: 

• analýza: myšlenkové členění celku na část 
• syntéza: myšlenkové sjednocování, spojování vyčleněných částí 

− složitější:

• abstrakce: myšlenkový proces podstatné vlastnost 
• indukce: úsudek směřující od jednotlivého k obecnému
• dedukce: postup od obecného k jednotlivému
• analogie: je vztah dvou různých věcí, které se v něčem podobají 

Druhy myšlení:− konvergentní: člověk používá známé postupy
− divergentní: 

• člověk hledá originální řešení
• bývá základem pro tvůrčí myšlení 

SCHOPNOSTI

− Získané vlastnost 
− Soubor předpokladů nutných k úspěšnému vykonávání určitých činností, dovedností
− Vyvíjejí se na základě vloh a učení 

Dělení schopností:− psychomotorické schopnosti: motorická rychlost, orientace v prostoru, koordinace, … 
− produktivní schopnosti: využití starých vědomostí k získání nových 

• primární schopnost (smysly)
• poznávací schopnost 

14B

MYŠLENÍ A SCHOPNOSTI

Druhy schopností:
1) vjemové:
 přesně vnímat a rozlišovat barvy, tvary, tóny
2) psychomotorické: naučit se vykonávat určité sestavy pohybů ve sportovní či pracovní činnost 
3) intelektuální: orientovat se v nových situacích, řešit problémy
4) sociální: jednat s lidmi, dělat dojem, předcházet konfliktům, konflikty řešit 
5) umělecké: výtvarné, hudební, literární, atd. 

Témata, do kterých materiál patří