14B - Myšlení a schopnosti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
14B
MYŠLENÍ A SCHOPNOSTI
MYŠLENÍ
− Poznávací proces, kterým získáváme zkušenost
− Navazuje na smyslové vnímání, využívá pamět a tvořivost
− Myšlení je založené na chápání, řešení problémových situací
− Základní výsledek myšlení je pojem (zobrazení obecných znaků a vztahů určité skupiny jevů)
Stupně myšlení:− konkrétní myšlení: vyvoláno bezprostřední praktckou činností
− abstraktní myšlení: schopnost zobecňovat, je spojeno s řečí
Formy myšlení:− slovní podoba, jíž člověk vyjadřuje výsledek svého myšlení
− základní formy:
• pojem: slovní vyjádření obecných a podstatných znaků předmětu nebo jevu
• soud: vyjádření vztahu mezi dvěma pojmy
• úsudek: vyjádření vztahu mezi dvěma nebo více pojmy
Myšlenkové operace:− nejjednodušší:
• analýza: myšlenkové členění celku na část
• syntéza: myšlenkové sjednocování, spojování vyčleněných částí
− složitější:
• abstrakce: myšlenkový proces podstatné vlastnost
• indukce: úsudek směřující od jednotlivého k obecnému
• dedukce: postup od obecného k jednotlivému
• analogie: je vztah dvou různých věcí, které se v něčem podobají
Druhy myšlení:− konvergentní: člověk používá známé postupy
− divergentní:
• člověk hledá originální řešení
• bývá základem pro tvůrčí myšlení
SCHOPNOSTI
− Získané vlastnost
− Soubor předpokladů nutných k úspěšnému vykonávání určitých činností, dovedností
− Vyvíjejí se na základě vloh a učení
Dělení schopností:− psychomotorické schopnosti: motorická rychlost, orientace v prostoru, koordinace, …
− produktivní schopnosti: využití starých vědomostí k získání nových
• primární schopnost (smysly)
• poznávací schopnost
14B
MYŠLENÍ A SCHOPNOSTI
Druhy schopností:
1) vjemové: přesně vnímat a rozlišovat barvy, tvary, tóny
2) psychomotorické: naučit se vykonávat určité sestavy pohybů ve sportovní či pracovní činnost
3) intelektuální: orientovat se v nových situacích, řešit problémy
4) sociální: jednat s lidmi, dělat dojem, předcházet konfliktům, konflikty řešit
5) umělecké: výtvarné, hudební, literární, atd.