24B - Psychologie učení
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
24B
PSYCHOLOGIE UČENÍ
− Proces, jehož výsledkem je změna psychických jevů, dispozic k nim a jejich vnějších projevů u určitého jedince
− Je proces získávání a rozvoje paměti, chování, včetně dovedností, znalostí, porozumění, hodnot
− Naučené je opakem vrozeného − Výsledkem učením je každá změna chování a prožívání − Vzdělání zpravidla vztahujeme k rozumové činnosti člověka − Vzdělaný člověk něco ví, protože se to naučil
Druhy učení
1) učení poznatkům− osvojování vědomostí a informací
− učení poznatkům z jednotlivých vědních oborů či oblasti praxe
2) senzomotorické učení (smyslově pohybové)− rozvíjí se senzomotorické schopnosti a procesy názorného poznávání (dítě se učí chodit, manipulovat s hračkami, …)
− podporuje rozvoj postřehu, obratnosti, hbitosti, sebedůvěry
− důležité v prvním období života dítěte − toto první učení je na úrovni „pokus – omyl“− druhy senzomotorického učení:
a) imitační učení
▪ jedná se o cvičení napodobením daného vzoru
▪ je to nejvíce vyskytovaný druh
▪ využívá se především u začátečníků a u cvičení, která vyžadují přesnost
b) instrukční cvičení
▪ cvičení podle slovního návodu Představa a smyšlení pohybu je dána pomocí instrukcí
▪ před prvními pokusy musí jedinec obsah instrukce řádně analyzovat a zpracovat ▪ toto cvičení se aplikuje především při nácviku obtížnějších pohybových struktur
c) problémové učení
▪ cvičení probíhající na základě řešení úkolu ▪ patří k velice náročným a složitým druhům učení ▪ nezbytnou složkou je samostatnost a tvořivost ▪ jedinec postupuje při řešení problémů za pomoci učitele nebo samostatně
d) zpětnovazební učení
▪ cvičení probíhající na základě poučení se z vlastních chyb ▪ po zpětné vazbě se jedinec dozví nezbytné informace o provedené dovednosti
▪ nositel zpětné vazby je buď učitel, nebo vlastní výsledek činnosti
▪ druhy zpětné vazby: