Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




9. a) Učení, druhy učení, b) Zvláštnosti péče o staré a dlouhodobě nemocné

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (71 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

9. Učení, druhy učení, činitelé ovlivňující efektivnost učení

Zvláštnosti péče o staré a dlouhodobě nemocné

Učení:

je proces získávání a předávání zkušeností, návyků, znalostí, hodnot. Jsou to veškeré mentální behaviorální změny, které jsou důsledkem životní zkušenosti, a je pro něj podstatná paměť.

Typy učení:

  • Mimovolní - o mimovolním učení mluvíme tehdy, když si osvojujeme určité vědomostí, zručnosti a návyky, způsoby chování a osobnostní vlastnosti bez zvláštního záměru. Tento způsob učení nazýváme náhodným a příležitostným učením.

  • Záměrné - o záměrném učení mluvíme tehdy, když naučit se něco je vytyčeným cílem, jehož dosahujeme také zvláštní organizací učení (např. opakováním) a vynakládáním volního úsilí. Záměrné učení se vyskytuje zejména ve školním učení a v sebevzdělávání.

  • Mechanické - při mechanickém učení se osvojuje učivo naráz bez uplatnění logické paměti nebo myšlenkových operaci.

  • Logické - při logickém učení, které spočívá ve vyhledávání logických , příčinně následných významových, funkčních a jiných souvislostí a vztahů v osvojovaném učivu, v jejich pochopení a reprodukci vlastními slovy, uplatňují se zde myšlenkové operace a logická paměť. Je to nejúčinnější způsob učení.

Druhy učení:

Podle toho, co tvoří obsah učení, rozlišujeme tři základní druhy učení.

  1. kognitivní učení - kterým se osvojují vědomosti a to učení pamětní (memorování) nebo myšlenkové (pojmové)

  2. motorické - neboli senzomotorické učení, kterým se osvojují dovednosti a návyky.

  3. sociální učení - kterým se osvojují společenské formy chování a osobnostní vlastnosti vyžadované v dané společnosti.

Činitele ovlivňující učení:

Průběh učení (tj. časové trvání a efektivnost) ovlivňuje mnoho činitelů. Činiteli učení rozumíme všechny vlivy působící na učícího se, i způsoby a metody uplatňované při učení , které kladně nebo záporně ovlivňují jeho průběh a výsledky buď zlepšují nebo zhoršují se.

Činitelé učení:

  1. činitelé související s učením se jedince

  • únava

  • tělesný a psychický stav

  • motivace

  • vztah k látce

  • rozumové schopnosti jedince

  • typ paměti, představivosti

  • vůle

  • svědomitost lenost

  1. činitelé související se situací učení

    • mikroklima ( prostředí- vzdych, světlo, hluk)

    • organizace činnosti

    • denní doba

    • délka učení

  2. činitelé související s učebním materiálem

    • jak je organizovaný (smysl)

    • jestli tam jsou příklady (pestrost)

    • rozsah materiálu

    • důležitost učebního materiálu

Obsahy učení:

Člověk si učením osvojuje vědomosti, dovednosti, návyky, zvyky, způsoby chování a osobnostní vlastnosti.

  • Vědomosti - jsou osvojená tj. pochopená a zapamatovaná fakta a vztahy mezi nimi (v podobě pojmů, pravidel, zákonů) v nichž se odráží poznání objektivní skutečnosti ve vědomí člověka. Vědomostí jsou nástrojem myšlení a přetváření světa.

  • Dovednosti - jsou získané pohotovosti správně, co nejrychleji a s nejmenší námahou vykonávat určitou činnost na základě osvojených vědomosti a předcházejících praktických zkušenosti (např. úspěšná aplikace matematických vzorců nebo pravopisných pravidel, mohou se týkat fyzických činností-aplikace injekci)

  • Návykem - označujeme zautomatizované vykonávání některých činnosti, které bylo dosaženo mnohonásobným opakováním příslušných úkonů (psaní na stroji)

  • Zvyk - je vnitřní tendence člověka v určité době nebo za určité okolnosti vykonávat určitou činnost (zvyk přicházet včas do práce, mýt si ruce po určitém zdravotnickém úkonu)

Témata, do kterých materiál patří