9. a) Učení, druhy učení, b) Zvláštnosti péče o staré a dlouhodobě nemocné
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
9. Učení, druhy učení, činitelé ovlivňující efektivnost učení
Zvláštnosti péče o staré a dlouhodobě nemocné
Učení:
je proces získávání a předávání zkušeností, návyků, znalostí, hodnot. Jsou to veškeré mentální behaviorální změny, které jsou důsledkem životní zkušenosti, a je pro něj podstatná paměť.
Typy učení:
Mimovolní - o mimovolním učení mluvíme tehdy, když si osvojujeme určité vědomostí, zručnosti a návyky, způsoby chování a osobnostní vlastnosti bez zvláštního záměru. Tento způsob učení nazýváme náhodným a příležitostným učením.
Záměrné - o záměrném učení mluvíme tehdy, když naučit se něco je vytyčeným cílem, jehož dosahujeme také zvláštní organizací učení (např. opakováním) a vynakládáním volního úsilí. Záměrné učení se vyskytuje zejména ve školním učení a v sebevzdělávání.
Mechanické - při mechanickém učení se osvojuje učivo naráz bez uplatnění logické paměti nebo myšlenkových operaci.
Logické - při logickém učení, které spočívá ve vyhledávání logických , příčinně následných významových, funkčních a jiných souvislostí a vztahů v osvojovaném učivu, v jejich pochopení a reprodukci vlastními slovy, uplatňují se zde myšlenkové operace a logická paměť. Je to nejúčinnější způsob učení.
Druhy učení:
Podle toho, co tvoří obsah učení, rozlišujeme tři základní druhy učení.
kognitivní učení - kterým se osvojují vědomosti a to učení pamětní (memorování) nebo myšlenkové (pojmové)
motorické - neboli senzomotorické učení, kterým se osvojují dovednosti a návyky.
sociální učení - kterým se osvojují společenské formy chování a osobnostní vlastnosti vyžadované v dané společnosti.
Činitele ovlivňující učení:
Průběh učení (tj. časové trvání a efektivnost) ovlivňuje mnoho činitelů. Činiteli učení rozumíme všechny vlivy působící na učícího se, i způsoby a metody uplatňované při učení , které kladně nebo záporně ovlivňují jeho průběh a výsledky buď zlepšují nebo zhoršují se.
Činitelé učení:
činitelé související s učením se jedince
únava
tělesný a psychický stav
motivace
vztah k látce
rozumové schopnosti jedince
typ paměti, představivosti
vůle
svědomitost lenost
činitelé související se situací učení
mikroklima ( prostředí- vzdych, světlo, hluk)
organizace činnosti
denní doba
délka učení
činitelé související s učebním materiálem
jak je organizovaný (smysl)
jestli tam jsou příklady (pestrost)
rozsah materiálu
důležitost učebního materiálu
Obsahy učení:
Člověk si učením osvojuje vědomosti, dovednosti, návyky, zvyky, způsoby chování a osobnostní vlastnosti.
Vědomosti - jsou osvojená tj. pochopená a zapamatovaná fakta a vztahy mezi nimi (v podobě pojmů, pravidel, zákonů) v nichž se odráží poznání objektivní skutečnosti ve vědomí člověka. Vědomostí jsou nástrojem myšlení a přetváření světa.
Dovednosti - jsou získané pohotovosti správně, co nejrychleji a s nejmenší námahou vykonávat určitou činnost na základě osvojených vědomosti a předcházejících praktických zkušenosti (např. úspěšná aplikace matematických vzorců nebo pravopisných pravidel, mohou se týkat fyzických činností-aplikace injekci)
Návykem - označujeme zautomatizované vykonávání některých činnosti, které bylo dosaženo mnohonásobným opakováním příslušných úkonů (psaní na stroji)
Zvyk - je vnitřní tendence člověka v určité době nebo za určité okolnosti vykonávat určitou činnost (zvyk přicházet včas do práce, mýt si ruce po určitém zdravotnickém úkonu)