Co je to charakter osobnosti a jak se utvari. Stadia moralniho usuzovani
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
5. Co je to charakter osobnosti a jak se utváří. Stadia morálního usuzování
CHARAKTER OSOBNOSTI
Termínem charakter označujeme vlastnosti, které souvisí s morálkou jedince - mravní zdroje našeho jednání (principy, zásady, přesvědčení). Nejsou v nás přítomny od narození. Dítě se s nimi zprvu setkává v podobě přístupů od rodičů k němu, vyjadřujících jaké má být, jak se má chovat, co má dělat. Dítě tyto požadavky postupně přijímá a zvnitřnuje neboli interiorizuje ve své osobní morální postoje a zásady, jimiž se nadále řídí z vnitřní potřeby, ne pod vnějším tlakem.
Proces vývoje charakterové vlastnosti probíhá zpravidla v etapách tzv. vrůstání a přetváření morálního požadavku v niterné mravní založení jedince – 4 stádia:
1. stádium: Rodiče kladou na dítě požadavky např. na pořádek. Tento požadavek bývá realizován tak, že dítě má před rodiči strach, když neuklidilo tak jak mělo a proto tak činí. Poleví-li autority, dítě se opět oddá nepořádnosti, protože mu to je přirozenější než uklízení. Žádoucí jednání je vázáno na vnější podmínky (hrozba, trest, odměna) a jde zatím jen o mravní přizpůsobování.
2. stádium: Dítě se již dívá ze svého nitra samo na sebe očima druhého (rodičů). V jeho nitru se vyvinula mravní instance (autorita) = „nad-já“ (superego). Dítě se samo oslovuje a napomíná, jakoby je oslovovali rodiče. Dokonce se stává, že se na sebe dítě zlobí a samo se udeří. Přetvoření vnější autority někoho druhého na vnitřní mravní zřetel v dítěti samém. Jde o jakési vnitřní varování ve chvílích pokušení. Jde o druh vnitřního rozdvojení: mravní princip má dítě v sobě ne jako své stanovisko ale jako varování před pokušením.
3. stádium: Mravní požadavek se přetvořil v novou mravní přirozenost dítěte. Nepořádek se mu protiví, nenapadlo by ho neuklidit. Proces interiorizace je dovršen.
4. stádium: Mravní požadavek je nejen zažitý a přirozený, ale dítě jej uplatňuje i ve svém okolí. Například naléhání na mladšího sourozence aby si uklidil. Hovoříme o exteriorizaci mravního principu již zvnitřnělého.
Rozvíjením a upevňováním charakterových vlastností se dítě učí respektovat nadosobní hledisko. Vlastnosti charakteru zajišťují, že jedinec neusiluje jenom o osobní cíle, ale bere v úvahu i druhé.
STADIA MORÁLNÍHO USUZOVÁNÍ
S vývojem charakteru souvisí nejen mravní jednání, ale také mravní usuzování. L. Kohlberg ve svých výzkumech žádal pokusné osoby o řešení mravních dilemat. Příklad dilemat:
„Představte si, že umírající manželku může zachránit jen pouze určitý lék, jehož cena však přesahuje manželovi možnosti. Veškeré jednání s výrobcem i prodejci získat slevu je bezůspěšné. Zdrcený muž začínáu uvažovat, neměl-li by lék ukradnout. Řekněte, co by měl udělat a proč.“