Období mladšího školáka
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Období mladšího školáka
Od vstupu do školy – asi do 10 let
Období vyrovnanosti, ve vývoji by neměly být žádné konflikty
Somatický vývoj – růst rovnoměrný výška i váha, zpomaluje se růst hlavy, . Zdokonaluje se jemná motorika (dá se říci kdo je manuálně zručný a kdo nešikovný). Zdokonaluje se i hrubá motorika (u dívek zvláště – smysl pro koordinaci pohybu, ladnost – tanec…). Kostra dětí je ještě měkká a plastická a může se lehce deformovat např. při nesprávném sedění nebo zatížení – školní taška přes rameno apod.) Rychle se ukončuje růst trvalého chrupu.
Psychický vývoj – vstup do školy je velká změna v životě dítěte, omezuje se stále více spontánní aktivita a nastupuje velká organizovanost.
Paměť – rozvijí se paměť, kapacita paměti, v 1.třídě ještě převažuje bezděčné zapamatování postupně se rozvijí i úmyslná paměť.
Postupný rozvoj myšlení žáků mladšího školního věku vede k rozvoji logické paměti, ale mechanické zapamatování v tomto období stále převládá Myšlení je konkrétní-názorné, postupně se rozvijí abstraktní myšlení (chápe pojmy láska, přátelství…. Koncem tohoto období dovede udělat určitý závěr, úsudek, porovnání.
Dítě si dobře zapamatuje to, co vnímá svými smysly.
Vnímání – zdokonaluje se zrakové vnímání ve smyslu precizování ( droboučkých detailů, písmenek apod. – děti v tomto věku se nejrychleji naučily skládat rubikovu kostku.)
Zdokonaluje se vnímání času, prostoru. Sluchové vnímání – dobré začít s výukou na hudební nástroj.
Rozvoj řeči – roste slovní zásoba, velká slovní zásoba závisí spíš na rodičích než na škole – četba knížek, vyprávění). Dítě by nemělo mít v tomto věku problémy s artikulací, měla by být čistá řeč,
Pozornost – postupně roste schopnost soustředění, stálosti pozornosti a přenášení pozornosti. Rozvijí se aktivní úmyslná pozornost. S tím souvisí i motivace žáků k činnosti.
Zájmy mladšího školáka – zájmy dětí se prohlubují a rozšiřují. Často bývá sběratelství čehokoliv. V popředí jsou pohybové hry – s pevnými, domluvenými pravidly.
Pohyb je protipól klidové školní činnosti. Je důležité, aby měli děti dostatek pohybu.
Asi do 8 let jsou hry bez rozdílu pohlaví pak se začínají hry diferencovat .
Další hrovou vlastností zejména u chlapců je soutěživost. To lze využít i ve škole.
Děvčata mají raději klidnější hry.
Sociální role – role školáka. Poznává co tato role obnáší. Učí se reagovat na situace pro něj nové .
Děvčata jsou více podrobivější než kluci, ti jsou spíš přímočaří.
Děvčata mají větší schopnost přispůsobit se dané sociální situaci. Poznají co se sluší a co ne. Proto kluci mívají více problémů.
Problémy s přispůsobením mohou mít také děti, které jsou nadprůměrně inteligentní ( u dětí je proto dobré dělat inteligenční testy a může se zjistit i nadprů. intelekt) .