Otázka č. 2
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
2.téma
Výzkumné psychologické metody
V psychologii se používají různé výzkumné metody a techniky. Jejich volba při konkrétním výzkumu záleží na cíli výzkumu a charakteru zkoumaných psychologických jevů, K nejčastěji používaným psychologickým metodám technikám patří: rozhovor, pozorování, dotazník, experiment, testové metody, studium lidské činnosti.
1.POZOROVÁNÍ
Často používanou psychologickou metodou je pozorování (extraspekce), kterým se zjišťují a podrobně zaznamenávají )i různými přístroji, např. filmovou kamerou) vnější projevy chování člověka v přirozených i speciálně upravených situacích a na základě toho se charakterizuje jeho chování a usuzuje se na jeho prožívání.
Pozorujeme:
celkové chování pacienta
gestikulaci pacienta
mimiku pacienta
způsob,jak pacient hovoří
způsob jak se pacient pohybuje
jak pacient reaguje na podněty
Při pozorování hraje velkou úlohu:
všímavost
trpělivost
přesnost
zodpovědnost
Zdravotničtí pracovníci využívají pozorování jako nezbytnou součást své práce.
Pozorování musí být:
cílevědomé
plánovité
systematické
jeho výsledky se musí přesně zaznamenávat
Zdrojem psychologických poznatků je také sebepozorování (introspekce) – pozorování vlastních vnitřních duševních jevů. Člověk cítí hlad, strach, úzkost, vzpomíná si na minulé zážitky apod. To vše si uvědomuje na základě sebepozorování. Lékař a sestra jsou do značné míry závislí na tom, co nemocný vypovídá o svých pocitech.
2.ROZHOVOR
Mnoho psychologických poznatků (např. o postoji, prožívání, názorech, citových stavech, zálibách, o dosavadním životě apod.) se získává metodou kontrolovaného rozhovoru (interview).
Příkladem rozhovoru je zjišťování anamnézy nemocného Při uplatnění rozhovoru ve zdravotnické praxi je třeba:
seznámit se především se jménem pacienta
získat si pacientovu důvěru
dobře si promyslet otázky, které klademe
srozumitelně formulovat otázky
mluvit pomalu
mluvit přiměřeně nahlas
vhodně reagovat na pacientovi odpovědi
Při rozhovoru se dbá nejen přesného vymezení obsahu rozhovoru, přípravy a stylizace otázek, ale důležité je také vytvoření ovzduší vzájemné důvěry mezi zkoumanou osobou a psychologem, aby se zajistila upřímnost a pravdivost odpovědí. Průběh rozhovoru se přesně zaznamenává.
3.DOTAZNÍK
Takzvaná dotazníková metoda se zpravidla používá tehdy, jestliže se určitý jev zkoumá v širším měřítku u více osob. Dotazník tvoří předem připravené a stylizované otázky (aby je bylo možné jasně, jednoznačně pochopit) týkající se nějakého psychologického jevu (např. politických postojů, povahových vlastností aj.), na něž zkoumané osoby odpovídají písemně. Odpovědi se zpracovávají statisticky. Kladem této metody je že se tak dá získat najednou (za krátký čas) velké množství materiálu (tj. od mnoha osob).