Otázka č. 24
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
24. Vývoj hry u dítěte, význam hry
Hra je typická činnost zdravého dítěte. Dítě, které si nehraje, se opožďuje ve vývoji. Hra se vyvíjí s věkem dítěte. Pro každé období je typická jiná herní činnost. Dospělý člověk by neměl zasahovat do hry, ale hlídat.
Manipulační hry (funkčí) – dítě poznává strukturní a fčí vlastnosti předmětů, osvojuje si činnosti typické pro užitkové používání určitých předmětů (lžička – jídlo, vozík – převážení)
- význam pro cvičení pohybů rukou a motoriky celého těla, rozumový vývoj dítěte
- typické pro mladší školní věk
Pohybové hry – podstatou je vlastní pohybová činnost dítěte
- dítě chodí po nízkých lavičkách, jezdí na tříkolce – cvičí motoriku
- pěstují si vlastnosti jako smělost, odvážnost, disciplinovanost, schopnost dodržovat nejjednodušší pravidla chování, součinnost a spolupráce, apod.
Tematické hry (rolové) - hraní na něco nebo na někoho
- i když dítě opakovaně hraje tutéž roli – pokaždé ji hraje jinak (přetváří ji, mění v detailech vzhledem k novým zkušenostem a aktuálnímu prožívání)
- dítě poznává a odráží společenské vztahy mezi lidmi
Konstruktivní hry – stavby ze stavebnice, výtvory dětí v písku, apod.
- na základě fantazie nebo podle určitého vzoru
- rozvíjí pohybovou přesnost, tvořivou fantazii, myšlení, pozornost, vytrvalost, systematičnost, schopnost překonat překážky
Didaktické hry – cíl: rozšiřovat u dítěte rozsah vjemů, cvičit paměť, pozornost, myšlení, slovní zásobu, vštěpovat pravidla společenského chování
- např.: hry spočívající ve skrývání, hledání a pojmenování předmětů
- nabývá významu při kolektivní výchově ve školce(typické pro předškoláka)
Význam hry – uvolňuje nadbytečnou energii
- seznamuje s různými činnostmi
- hry jsou prostředkem učení
- uvolňuje citové napětí
- umožňuje uplatnění vloh a nadání
- přispívá k utváření sociálních rolí
- napomáhá zvnitřňování norem
- hrou se dítě může i uklidnit
- odpoutání pozornosti
Hračky – funkční, variabilní, citově přitažlivá
- hygienické, estetická, cenové dostupná
- přiměřené množství hraček
Vývoj hry u dítěte
- kojenec si hraje s tělem (fčí a manipulační hry)
- batole – experimentální, pohybové, motorické hry (říkanky, slovní hříčky, popěvky, písničky, poslech hudby, tancování
- předškolák – věk hry (námětové, intelektuální, didaktické)
- dospělý člověk – neměl by do hry zasahovat, ale hlídat
- mladší školní věk – učení (6-10 let), plánovité a pomyš. hry, oblíbené hry, sám si dovede hrát, diferencují se chlapci a děvčata, dramatické hry, stavebnice, důležité je věnovat pozornost
- starší školní věk – kolektivní hry i společenské hry, vůdcové hry
Dělení – intuitivní (s nohama), motorické (batole), senzorická – rozvoj smyslů, intelektuální – přispívá k rozumovému vývoji, fčí – přikrývání hrnce pokličkou, námětové – hra na něco, fantazijní – hra na princezny, konstruktivní – stříhání, kolektivní – společenská (starší školní věk), začleňování do společnosti, soutěživé, pospolité - vybíjená, rodinné, stolní