Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Otázka č. 24

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (61 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

24. Vývoj hry u dítěte, význam hry

Hra je typická činnost zdravého dítěte. Dítě, které si nehraje, se opožďuje ve vývoji. Hra se vyvíjí s věkem dítěte. Pro každé období je typická jiná herní činnost. Dospělý člověk by neměl zasahovat do hry, ale hlídat.

Manipulační hry (funkčí) – dítě poznává strukturní a fčí vlastnosti předmětů, osvojuje si činnosti typické pro užitkové používání určitých předmětů (lžička – jídlo, vozík – převážení)

- význam pro cvičení pohybů rukou a motoriky celého těla, rozumový vývoj dítěte

- typické pro mladší školní věk

Pohybové hry – podstatou je vlastní pohybová činnost dítěte

- dítě chodí po nízkých lavičkách, jezdí na tříkolce – cvičí motoriku

- pěstují si vlastnosti jako smělost, odvážnost, disciplinovanost, schopnost dodržovat nejjednodušší pravidla chování, součinnost a spolupráce, apod.

Tematické hry (rolové) - hraní na něco nebo na někoho

- i když dítě opakovaně hraje tutéž roli – pokaždé ji hraje jinak (přetváří ji, mění v detailech vzhledem k novým zkušenostem a aktuálnímu prožívání)

- dítě poznává a odráží společenské vztahy mezi lidmi

Konstruktivní hry – stavby ze stavebnice, výtvory dětí v písku, apod.

- na základě fantazie nebo podle určitého vzoru

- rozvíjí pohybovou přesnost, tvořivou fantazii, myšlení, pozornost, vytrvalost, systematičnost, schopnost překonat překážky

Didaktické hry – cíl: rozšiřovat u dítěte rozsah vjemů, cvičit paměť, pozornost, myšlení, slovní zásobu, vštěpovat pravidla společenského chování

- např.: hry spočívající ve skrývání, hledání a pojmenování předmětů

- nabývá významu při kolektivní výchově ve školce(typické pro předškoláka)

Význam hry – uvolňuje nadbytečnou energii

- seznamuje s různými činnostmi

- hry jsou prostředkem učení

- uvolňuje citové napětí

- umožňuje uplatnění vloh a nadání

- přispívá k utváření sociálních rolí

- napomáhá zvnitřňování norem

- hrou se dítě může i uklidnit

- odpoutání pozornosti

Hračky – funkční, variabilní, citově přitažlivá

- hygienické, estetická, cenové dostupná

- přiměřené množství hraček

Vývoj hry u dítěte

- kojenec si hraje s tělem (fčí a manipulační hry)

- batole – experimentální, pohybové, motorické hry (říkanky, slovní hříčky, popěvky, písničky, poslech hudby, tancování

- předškolák – věk hry (námětové, intelektuální, didaktické)

- dospělý člověk – neměl by do hry zasahovat, ale hlídat

- mladší školní věk – učení (6-10 let), plánovité a pomyš. hry, oblíbené hry, sám si dovede hrát, diferencují se chlapci a děvčata, dramatické hry, stavebnice, důležité je věnovat pozornost

- starší školní věk – kolektivní hry i společenské hry, vůdcové hry

Dělení – intuitivní (s nohama), motorické (batole), senzorická – rozvoj smyslů, intelektuální – přispívá k rozumovému vývoji, fčí – přikrývání hrnce pokličkou, námětové – hra na něco, fantazijní – hra na princezny, konstruktivní – stříhání, kolektivní – společenská (starší školní věk), začleňování do společnosti, soutěživé, pospolité - vybíjená, rodinné, stolní

Témata, do kterých materiál patří