Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Otázka č. 9

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (55.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Učení

Učení je vše, co jedinec za svého života získává při styku s lidmi a věcmi kolem sebe už od narození a co vyvolává změny v jeho chování. Je to záměrné, cílevědomé a systematické získávání vědomostí, dovedností a návyků.

Vědomosti jsou osvojená tj. pochopená a zapamatovaná fakta a vztahy mezi nimi, v nichž se odráží poznání objektivní skutečnosti ve vědomí člověka. Jsou vlastně názorným a slovním odrazem objektivní skutečnosti ve vědomí člověka. Vědomosti jsou nástrojem myšlení a přetváření světa.

Dovednosti jsou získané pohotovosti správně, co nejrychleji a co s nejmenší námahou vykonávat určitou činnost na základě osvojených vědomostí a předcházejících praktických zkušeností.

Fáze učení

  • motivační - důvod, pohnutka proč se učit (zájem, zadaný úkol)

  • poznávací - proniknutí do učební látky a získání informací (hledání, řešení daných problémů)

  • výkonová - pochopení a vyřešení problémů, naučení

  • kontrolní - reprodukce, opakování, aplikace, prověřování

Typy učení

  • mechanické

  • logické

  • záměrné - hraje zde velkou roli vůle

  • nezáměrné - náhodné, příležitostné - typické pro dětský věk

Činitelé ovlivňující celý proces učení:

Kvalitu učení ovlivňují tělesný a psychický stav, motivace, prostředí, vztah k učivu, délka učení, opakování, činnost předcházející i následující; čím delší je odpočinek po učení, tím lepší je vybavování; čím větší časový odstup od jednotlivého opakování, tím lepší je výsledek učení.

Činitelé, kteří souvisí s učícím se jedincem

  • psychický a fyzický stav jedince

  • vůle

  • pozornost

  • typ paměti a představivosti

  • zájem a motivace

  • intelektuální úroveň

  • stupeň rozvoje schopností

  • temperament, charakterové vlastnosti - svědomitost, vytrvalost, důslednost...

Činitelé, kteří souvisí se situací učení

  • denní doba

  • denní režim

  • mikroklima - kvalita vzduchu, světlo, hluk

  • zařazování přestávek, správná organizace činnosti

Činitelé, kteří souvisí s učebním materiálem

  • pestrost a zajímavost obsahu učiva

  • osobní vztah k učební látce

  • důležitost učiva, například pro budoucí povolání

  • množství učební látky, rozsah

  • logické uspořádání učebního materiálu

Efektivnost učení závisí na použitých metodách učení, rozlišuje se metoda celková, dílčí a kombinovaná.

  • celková – opakované čtení

  • dílčí – rozčlenění na celky a jejich postupné osvojování

  • kombinovaná – orientační seznámení s učivem, rozčlenění na celky, ty se zvlášť osvojí a v závěru se zopakuje celá učební látka

Pravidla učení:

  • předcházet únavě – dostatečný spánek

  • pravidelný režim dne

  • pravidelné střídání činností

  • zařazovat přestávky

  • využívat mezipředmětové vztahy

  • snažit se pochopit učební látku

  • udělat si hlavní poznámky

  • pokud to jde, nakreslit schémata

  • pokud učivu nerozumíme, ptát se

  • obtížnější učivo opakovat co nejvíce

  • využívat ztrátové časy (učení ve vlaku, autobuse…)

  • zkoušet se navzájem

  • střídat předměty

  • časové rozvržení doby učení

  • věnovat pozornost přípravě k učivu

  • sebekázeň, vůle

  • eliminovat rušivé momenty - hluk

Témata, do kterých materiál patří