Otázka č. 9
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Učení
Učení je vše, co jedinec za svého života získává při styku s lidmi a věcmi kolem sebe už od narození a co vyvolává změny v jeho chování. Je to záměrné, cílevědomé a systematické získávání vědomostí, dovedností a návyků.
Vědomosti jsou osvojená tj. pochopená a zapamatovaná fakta a vztahy mezi nimi, v nichž se odráží poznání objektivní skutečnosti ve vědomí člověka. Jsou vlastně názorným a slovním odrazem objektivní skutečnosti ve vědomí člověka. Vědomosti jsou nástrojem myšlení a přetváření světa.
Dovednosti jsou získané pohotovosti správně, co nejrychleji a co s nejmenší námahou vykonávat určitou činnost na základě osvojených vědomostí a předcházejících praktických zkušeností.
Fáze učení
motivační - důvod, pohnutka proč se učit (zájem, zadaný úkol)
poznávací - proniknutí do učební látky a získání informací (hledání, řešení daných problémů)
výkonová - pochopení a vyřešení problémů, naučení
kontrolní - reprodukce, opakování, aplikace, prověřování
Typy učení
mechanické
logické
záměrné - hraje zde velkou roli vůle
nezáměrné - náhodné, příležitostné - typické pro dětský věk
Činitelé ovlivňující celý proces učení:
Kvalitu učení ovlivňují tělesný a psychický stav, motivace, prostředí, vztah k učivu, délka učení, opakování, činnost předcházející i následující; čím delší je odpočinek po učení, tím lepší je vybavování; čím větší časový odstup od jednotlivého opakování, tím lepší je výsledek učení.
Činitelé, kteří souvisí s učícím se jedincem
psychický a fyzický stav jedince
vůle
pozornost
typ paměti a představivosti
zájem a motivace
intelektuální úroveň
stupeň rozvoje schopností
temperament, charakterové vlastnosti - svědomitost, vytrvalost, důslednost...
Činitelé, kteří souvisí se situací učení
denní doba
denní režim
mikroklima - kvalita vzduchu, světlo, hluk
zařazování přestávek, správná organizace činnosti
Činitelé, kteří souvisí s učebním materiálem
pestrost a zajímavost obsahu učiva
osobní vztah k učební látce
důležitost učiva, například pro budoucí povolání
množství učební látky, rozsah
logické uspořádání učebního materiálu
Efektivnost učení závisí na použitých metodách učení, rozlišuje se metoda celková, dílčí a kombinovaná.
celková – opakované čtení
dílčí – rozčlenění na celky a jejich postupné osvojování
kombinovaná – orientační seznámení s učivem, rozčlenění na celky, ty se zvlášť osvojí a v závěru se zopakuje celá učební látka
Pravidla učení:
předcházet únavě – dostatečný spánek
pravidelný režim dne
pravidelné střídání činností
zařazovat přestávky
využívat mezipředmětové vztahy
snažit se pochopit učební látku
udělat si hlavní poznámky
pokud to jde, nakreslit schémata
pokud učivu nerozumíme, ptát se
obtížnější učivo opakovat co nejvíce
využívat ztrátové časy (učení ve vlaku, autobuse…)
zkoušet se navzájem
střídat předměty
časové rozvržení doby učení
věnovat pozornost přípravě k učivu
sebekázeň, vůle
eliminovat rušivé momenty - hluk