Sociální učení a vnímání, poruchy socializace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
M.O. 12 Sociální učení a vnímání, poruchy socializace
- Sociální učení je považováno za psychologický mechanismus socializace. Lze jej definovat jako
osvojování si komplexních způsobů chování a jednání přiměřených určité sociální situaci. Produktem
sociálního učení jsou tedy sociální role, postoje, hodnoty, ideály apod.
- DRUHY SOCIÁLNÍHO UČENÍ
1. Asociace ( podmiňování )
a. Vytváření spojů mezi podněty a odpověďmi jedince na ně.
b. Např. když si půjčím knihu, vím, že ji musím vrátit.
2. Posilování ( zpevňování )
a. Je založeno na :
i.
odměnách (pochvaly, uznání) – kladná motivace
i .
trestech (projev nesouhlasu – zamítnutí, zavržení)
b. Aby byla výchova důsledná a účinná, je třeba vybudovat systém odměn a trestů.
c. Každé dítě potřebuje mít určité hranice, které bude respektovat.
d. Hranice mu pomohou orientovat se ve světě, pozná, co je povinnost, význam trestu,
odpovědnosti.
e. Výchovné odměny a tresty by měly být přiměřené osobnosti dítěte a jeho věku.
3. Observace ( odezírání )
a. Vnímáme kolem sebe chování druhých a reagujeme na to, jak je toto chování
přijímáno okolím → zda je chváleno nebo kritizováno.
b. I když se odměna nebo trest netýká přímo nás, uvědomujeme si , co je považováno v
určité situaci za vhodné a co ne.
c. Osvojujeme si určité formy chování.
4. Anticipace ( očekávání )
a. Jednotlivci i sociální skupiny ovlivňují průběh sociálního učení také tím, že projevují
očekávání toho, jak se bude jedinec chovat.
b. Např. matka říká: „ Dokážeš to, jsi šikovný!“ (důvěra ve schopnosti posílí touhu po