Vývojová psychologie - II. část
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
VÝVOJOVÁ PSYYCHOLOGIE (II. část)
Ontogeneze = vývoj člověka od početí až do smrti
Co všechno ovlivňuje náš vývoj:
Vrozená výbava: -dána hlavně dědičně, v průběhu těhotenství a během porodu
Faktory vnějšího prostředí: -sociální okolí člověka( rodina,přátelé,spolužáci…), kulturní vlivy, prostředí, ve kterém jedinec vyrůstá
Vlastní aktivita: - vlastní vůle, vzdělávání
Senzitivní období vývoje:
-období, kdy jedinec ve zvýšené míře je vnímavý k některým vlivům
-musí se setkat s určitým podnětem, aby se vytvořila daná schopnost
Zrání a učení
Zrání - zákonitá posloupnost vývojových změn, která probíhá dle vnitřního biologického programu
-zráním se realizuje naše vrozená výbava a vytváří se podmínky pro učení
Učení - změny v osobnosti, které jsou výsledkem individuální zkušenosti
-organismus musí pro schopnost dozrát, pak se ji může naučit
ERIKSNOVA teorie vývoje:
-Erikson rozdělil vývoj člověka na 8 etap
-v každé etapě člověk musí zvládnout daný vývojový úkol, aby se vytvořila určitá vlastnost osobnosti
1.Fáze základní důvěry proti základní nedůvěře = kojenecké období
-vytvoření základní důvěry je úkol pro mateřskou péči
-důležitá pro citové vztahy a pro základní pozitivní přístup ke světu a k sobě samému
2.Fáze autonomie proti studu a pochybám = batolecí období
-dítě je samostatnější, učí se vědomě chtít i nechtít, prosazuje svou vlastní vůli
3.Fáze iniciativy proti pocitům viny = předškolní období
-dítě se pouští do různých aktivit, experimentuje, plánuje
-utváří se svědomí
-dvojí nebezpečí: -svědomí se nevytvoří, dítě si normy nezvnitřní
-svědomí bude příliš citlivé a bude podlamovat jakoukoliv iniciativu svého nositele
4.Fáze snaživosti proti pocitu méněcennosti = mladší školní věk
-nástup do školy, dítě se věnuje úkolům a rozvíjí dovednosti, je hodnoceno
-pokud je často neúspěšné, může mít pocit méněcennosti
5.Fáze identity proti zmatení rolí = dospívání
-indentita=totožnost
- v tomto stadiu se mají sjednotit představy člověka o sobě samém
-přemýšlet o své budoucnosti
6.Fáze intimity proti izolaci = mladá dospělost
-pevný vztah, spojení vlastní identity s identitou druhého
7. Fáze generativity proti stagnaci = střední dospělost
-generativita = plodit, tvořit
-potřeba o něco pečovat či něco předávat
8. Fáze integrity proti zoufalství
- integrita = celistvost
-přijmutí života jako smysluplný, spokojen s vlastním životem
JEDNOTLIVÉ ETAPY VÝVOJE ČLOVĚKA:
5. MLADŠÍ školní věk (6-12 roků)
=období střízlivého realismu
-školní zralost-řečová schopnost, schopnost soustředit pozornost, paměť
-zrakové a sluchové vnímání
-senzomotorika-kreslení
-sociální vývoj-nástup do školy-určité povinnosti, nová autorita i noví přátelé
-rozumový vývoj-v myšlení se rozvíjí konkrétní logika