Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Inventarizace

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (106.13 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. Inventarizace

Pojem, typy, postup při inventarizaci. Inventura – pojem, typy. Inventarizační rozdíly – účtování.

Pojem:

Inventarizace zahrnuje:

1. Inventuru
2. Porovnání skutečného stavu se stavem účetním
3. Zjištění příčin inventarizačních rozdílů a jejich vypořádání

Inventarizace = ověřuje věcnou správnost, zda stav majetku a závazků vykázaný v účetnictví k určitému dni odpovídá skutečnosti

inventarizace je upravena v Zákoně o účetnictví § 29–30;

inventarizaci zajišťuje inventarizační komise, jejíž členy jmenuje ředitel podniku; ve větších jednotkách se zřizuje hlavní inventarizační komise pro řízení a provedení inventarizace a dílčí inventarizační komise pro určité skupiny majetku a závazků; dílčí komise má minimálně 2 členy

účetní jednotka si sama sestavuje vnitřní směrnice pro inventarizaci, která upravuje práci inventarizačních komisí

Typy:

a. Fyzická – provádí se u majetku hmotné povahy (materiál, peníze) přepočítáním, měřením, vážením

b. Dokladová – zejména u pohledávek, závazků, BÚ; skutečný stav se ověřuje písemným potvrzením od dodavatelů nebo odběratelů, banka zasílá závěrečný výpis z BÚ

Další členění:

řádná

- periodická – účetní jednotky ji provádějí k okamžiku sestavení účetní závěrky

- průběžná – provádí se postupně v průběhu celého účetním období

mimořádná

- provádí se v mimořádných případech, jako je vznik podniku, jeho sloučení, rozdělení, uzavření dohody o hmotné odpovědnosti zaměstnance, po živelné pohromě, vloupání

podle rozsahu

úplná – týká se všech složek majetku a závazků

dílčí – týká se jen některých složek majetku a závazků

Postup inventarizace:

1. inventura = zjišťování skutečného stavu; pro každou položku majetku a závazků se vyhotovuje inventurní soupis

2. porovnání účetního stavu se stavem skutečným zjištěným inventurou – výsledkem je:

a. shoda – nejlepší; stavy se rovnají

b. přebytek – skutečný stav je větší než účetní

c. manko (schodek – v pokladně a u cenin) – účetní stav je větší než skutečný; může být

zaviněné, nezaviněné, do normy a nad normu; za manko se nepovazují přirozené úbytky zásob (vznikají např. rozprášením, vysycháním) – podnik si pro ně stanoví normy přirozených úbytků ve své vnitřní účetní směrnici

3. určení příčin inventarizačního rozdílu – např. přirozený úbytek, chybné účtování, početní chyby, rozkrádání aj.

4. zjištění odpovědných osob za inventarizační rozdíl – např. skladník za manko materiálu, pokladník za schodek pokladní hotovosti, neznámý pachatel za odcizené výrobky

5. stanovení způsobu vypořádání – např. předepsání manka skladníkovi nebo pokladníkovi, zahrnutí přebytku do mimořádných výnosů; opravujeme vždy účetní stav, ne skutečnost

Témata, do kterých materiál patří