Účetní uzávěrka a závěrka
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Účetní uzávěrka a závěrka
a) Pojem, postup – příprava – inventarizace, účetní případy na konci účetního období, uzavření účtů, zjištění VH, výpočet daňového základu a DzP
b) Účetní závěrka – pojem, popis účetních výkazů, podmínky auditu, zveřejňování závěrky, daňové přiznání
VÝZNAM ÚČETNÍ ZÁVĚRKY
- sestavení účetní závěrky uzavírá účetní práce v konkrétním účetním období, ještě před tím musí účetní jednotky uvést účetnictví do takového stavu, aby účetní závěrka věrně zobrazovala stav majetku a zdrojů jeho krytí, dále pak i výsledek hospodaření za účetní období, teprve potom bude moci splnit účetní závěrka svůj hlavní cíl – poskytnout komplexní informace o účetní jednotce vedení firmy. Práce, které účetní jednotku v této souvislosti čekají lze rozdělit:
1. přípravné práce před účetní uzávěrkou
- přípravné práce zahrnují provedení inventarizací a zaúčtování účetních operací, které do běžného období patří a bez nichž by zůstatky na rozvahových účtech věrně nezobrazovaly stav majetku a zdrojů a ani výsledek hospodaření by nebyl vyčíslen ve správné výši, jde zejména o tyto činnosti:
1. inventarizace majetku a závazků
2. závěrečné operace u zásob
3. kontrola časového rozlišení nákladů a výnosů
4. zaúčtování dohadných položek
5. tvorba a zaúčtování rezerv
6. zaúčtování kursových rozdílů
7. odpis pohledávek a opravné položky k pohledávkám
8. výpočet a zaúčtování spatné daně z příjmů
9. výpočet a zaúčtování odložené daně z příjmů
2. účetní uzávěrka
představuje uzavření účtů, převedení zůstatků
po skončení přípravných prací se provádí účetní uzávěrka, spočívá v tom, že zůstatky ze všech účtů se převedou na dvojici uzávěrkových účtů, zůstatky z rozvahových účtů se převedou na účet 702, zůstatky z účtů výsledkových na účet 710, oba tyto účty se stanou podkladem pro sestavení účetních výkazů
3. účetní závěrka
– sestavení účetních výkazů (rozvaha, výkaz zisků a ztrát, příloha)
Rozvaha
- představuje přehled jednotlivých aktiv a pasiv
Výkaz zisků a ztrát
určuje náklady, výnosy, hospodářský výsledek
- zjišťuje se za každý měsíc HV, povinně se sestavuje 1x ročně (4x) nepovinně 1x měsíčně, čtvrtletně, výsledovka – sestavuje se na konci účetního období
MD 710 = ztráta
D 710 = zisk
Sleduje výsledek hospodaření z:
Provozní činnosti = provozní výnosy – provozní N (60. – 65., 50. –55.)
Finanční činnosti = finanční V – finanční N (66. – 67., 56. – 57.)
Mimořádné činnosti = mimořádné V – mimořádné N (68., 58.)
Běžné činnosti = HV z provozní činnosti + HV z finanční činnosti – daň
Příloha
- příloha má stanovený obsah, příloha se sestavuje v plném rozsahu