1.c) Učení
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
1.c) Učení
Učení
Širší vymezení:
- rozumí se každé obohacování individuální zkušenosti během vývoje jednotlivce, které ovlivňuje jeho chování
- spadá vše, co člověk získává po narození ve styku s prostředím a co vyvolává trvalejší změny v jeho chování
- zahrnuje učení živočichů i člověka
a) nevědomé – osvojování chůze, forem chování
b) záměrné – protože chceme
Užší vymezení:
- rozumí se záměrné, cílevědomé a systematické získávání vědomostí, dovedností a návyků, ale i forem chování a osobních vlastností
- je vlastní pouze člověku, spojeno s řečí
Fáze učení
1. motivační - čím intenzivněji je motivace prožívána, tím větší je aktivita úsilí, učící se ocitne před problémem, uvědomuje si pohnutky, které ho aktivizují
2. poznávací - jedinec začíná pronikat do učebního materiálu, úlohy nebo problému
- mobilizuje minulou zkušenost a získává další informace nebo prostředky potřebné k jejich řešení
- podstatnou charakteristikou této fáze je tápání (hledání)
3. výkonná fáze - učící pochopil a vyřešil danou úlohu a daný problém a osvojil si učební materiál
- zařadil ho do soustavy dosavadních poznatků
- učení mnohdy touto etapou končí, ale měla by následovat ještě jedna fáze
4. kontrolní - ověřovací fáze, kdy si prověřujeme správnost řešení úkolů a problémů
- reprodukce učební látky, aplikace osvojených vzorců v různých případech
Druhy učení
a) intelektuální - může mít ráz pamětního (memorování) nebo myšlenkového (pojmového) učení
- Jde o učení se metodám řešení problémů a úloh, rozvíjí myšlenkové procesy a intelektové schopnosti a dovednosti (např.dovednost v užívání mluvnických pravidel)
b) senzomotorické - osvojování různých zručností a návyků, koordinace vnímání a pohybů (např. hra na hudební nástroj, řízení auta)
c) sociální - probíhá v procesu socializace, osvojujeme si formy společenského chování a typické lidské vlastnosti, sociální dovednosti (např.umění jednat s lidmi, vcítit se do druhého.)
I. Nápodoba – Člověk napodobuje jinou osobu, např. starší sourozenec napodobuje mladší (šišlá) a chce si tím vynutit pozornost nebo mladší napodobuje starší (dělá že čte, i když to neumí) a také si chce vynutit pozornost.
II. Zpevňování – Forma odměn a trestů.
III. Identifikace – Člověk se ztotožňuje s jinou osobou, svým vzorem. Může být až fanatické ztotožnění, kdy se člověk vžije do role úplně (např. učitel se chová jako učitel i doma).
d) vědomostní - osvojování poznatků a informací, dělí se na :
verbální – prostřednictvím jazyka získáváme další poznatky, jazyk si osvojujeme od dětství, je podstatné na jaké úrovni se ho naučíme ovládat
Matematickým operacím
Metody učení
dílčí – rozdělení na celky, části