Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




1.c) Učení

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (17.45 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

1.c) Učení

Učení

Širší vymezení:
- rozumí se každé obohacování individuální zkušenosti během vývoje jednotlivce, které ovlivňuje jeho chování

- spadá vše, co člověk získává po narození ve styku s prostředím a co vyvolává trvalejší změny v jeho chování

- zahrnuje učení živočichů i člověka

a) nevědomé – osvojování chůze, forem chování
b) záměrné – protože chceme

Užší vymezení:
- rozumí se záměrné, cílevědomé a systematické získávání vědomostí, dovedností a návyků, ale i forem chování a osobních vlastností

- je vlastní pouze člověku, spojeno s řečí

Fáze učení

1. motivační - čím intenzivněji je motivace prožívána, tím větší je aktivita úsilí, učící se ocitne před problémem, uvědomuje si pohnutky, které ho aktivizují

2. poznávací - jedinec začíná pronikat do učebního materiálu, úlohy nebo problému

- mobilizuje minulou zkušenost a získává další informace nebo prostředky potřebné k jejich řešení

- podstatnou charakteristikou této fáze je tápání (hledání)

3. výkonná fáze - učící pochopil a vyřešil danou úlohu a daný problém a osvojil si učební materiál

- zařadil ho do soustavy dosavadních poznatků

- učení mnohdy touto etapou končí, ale měla by následovat ještě jedna fáze

4. kontrolní - ověřovací fáze, kdy si prověřujeme správnost řešení úkolů a problémů

- reprodukce učební látky, aplikace osvojených vzorců v různých případech

Druhy učení

a) intelektuální - může mít ráz pamětního (memorování) nebo myšlenkového (pojmového) učení

- Jde o učení se metodám řešení problémů a úloh, rozvíjí myšlenkové procesy a intelektové schopnosti a dovednosti (např.dovednost v užívání mluvnických pravidel)

b) senzomotorické - osvojování různých zručností a návyků, koordinace vnímání a pohybů (např. hra na hudební nástroj, řízení auta)

c) sociální - probíhá v procesu socializace, osvojujeme si formy společenského chování a typické lidské vlastnosti, sociální dovednosti (např.umění jednat s lidmi, vcítit se do druhého.)

I. Nápodoba – Člověk napodobuje jinou osobu, např. starší sourozenec napodobuje mladší (šišlá) a chce si tím vynutit pozornost nebo mladší napodobuje starší (dělá že čte, i když to neumí) a také si chce vynutit pozornost.

II. Zpevňování – Forma odměn a trestů.

III. Identifikace – Člověk se ztotožňuje s jinou osobou, svým vzorem. Může být až fanatické ztotožnění, kdy se člověk vžije do role úplně (např. učitel se chová jako učitel i doma).

d) vědomostní - osvojování poznatků a informací, dělí se na :

verbální – prostřednictvím jazyka získáváme další poznatky, jazyk si osvojujeme od dětství, je podstatné na jaké úrovni se ho naučíme ovládat

Matematickým operacím

Metody učení

dílčí – rozdělení na celky, části

Témata, do kterých materiál patří